28.3.2011

וואלה היא גוגל, אבל פחות טוב

וואלה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם גוגל, שבמסגרתו היא מציגה את תוצאות החיפוש הטבעיות של גוגל בתוך אתר וואלה - ובמקביל, מציגה את המודעות של גוגל בפורמט שונה. מה ההבדל? גולשי וואלה ייחשפו להרבה יותר פרסומות, שחלקן אינן רלוונטיות.

גוגל הציעה לוואלה להיות שותף ברשת החיפוש של תוכנית AdWords הבינלאומית. במסגרת שיתוף הפעולה המסחרי, תוצאות החיפוש הטבעיות מוצגות ללא שינוי. עם זאת, מודעות הפרסום של גוגל מוצגות בתצורה שונה מאלו המוצגות באתר גוגל עצמו.
מבחינת הגולש, כאמור, הוא יקבל הרבה יותר מודעות טקסט על כל חיפוש. ב"גוגל", חווית החיפוש מהירה יותר, חלקה יותר ופחות מסחרית. גוגל מקפידה על איכות הפרסומות שלה יותר מאשר וואלה. גולשי וואלה משתמשים במערכת שמנגנוני הפסילה שלה יותר גמישים.

השירות של וואלה מספק למפרסמים של גוגל חשיפה רבה יותר, והזדמנות לקבל קליקים נוספים - אבל מבחינת המשתמשים זה אומר חיפוש פחות איכותי. ההגיון אומר שאתר וואלה מפסיד, כיוון שהגולשים יתרגלו לא להיכנס לוואלה ולחפש דרכו. מבחינת וואלה, הוא חולק את ההכנסות שלו מפרסום עם גוגל, ומנסה למקסם את היכולת שלו לייצר חשיפות והקלקות עבור מפרסמי גוגל.

מעבר לעובדה שההסכם החדש מבצר את מעמדו של גוגל בתור מונופול החיפוש של ישראל, הן בתחום המסחרי והן בתחום התוכן, הוא מדגיש את העובדה שרשת החיפוש של גוגל אינה אחידה באיכותה. גולשי גוגל מקבלים חווית משתמש אידיאלית, בעוד השותפים סובלים בשקט אך נהנים מתזרים המזומנים בלי לעשות דבר.

גוגל כנראה יודע מה הוא עושה כאשר הוא מספק לשותפי החיפוש שלו את השירות הזה, בתנאים הללו. אנשי גוגל דואגים לכך שאיכות החיפוש תמשיך להיות במיטבה באתר הבית, וכך ימשיכו למשוך גולשים אליהם. במקביל, הם מגדילים את נתח השוק שלהם באופן אגרסיבי (המון חשיפות לפרסומות) ומבטיחים לכל שותפי החיפוש הכנסות נכבדות. הבעיה היחידה האפשרית היא פגיעה קלה במותג "גוגל" כספק של תוצאות חיפוש מהירות, נקיות ורלוונטיות.

מבחינתי, החיפוש החדש של גוגל בוואלה בעייתי מ-3 סיבות:
1) התוצאות איטיות יותר, כיוון שהן תלויות בשרתים של וואלה, ולא רק בשרתים של גוגל
2) עומס הפרסומות גורם לי להתעלם מהן יותר, בסופו של דבר
3) דחיקת התוצאות הטבעיות למטה יוצרת חווית-משתמש בינונית



עוד באותו נושא:

תגובה 1:

sdanb אמר/ה...

גוגל שולטים בוואלה? זהו זה נגמר, גוגל השתלטו לגמרי על הקהל הישראלי.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012