19.1.2011

גוגל כבר תקפה באיראן

מונופול החיפוש חשף היום שהוא חוסם גישה לגורמים המזוהים עם הממשל האיראני; עוד ברשימת המדינות המצונזרות על ידי גוגל - קובה, צפון קוריאה, סודן וסוריה. במה חטאו אזרחי הדיקטטורות המבודדות הללו? גוגל רק ממלא פקודות, במקרה הזה - של הממשל האמריקני

דווקא גוגל, המטיף יומם ולילה לשקיפות, נגישות מלאה למידע וחופש ביטוי ללא גבולות מדיניים - מציית לתכתיבים של הממשלה האמריקנית בכל מה שנוגע לסנקציות על איראן ומדינות עניות אחרות שאינן חביבות על וושינגטון.

בפוסט קצר וחידתי מסר ניל מרטין, האחראי על תוכניות ייצוא ב"גוגל", את המידע המרעיש הבא: "כתנאי להמשך קבלת רשיונות ייצוא ממשרד האוצר [האמריקני], אנו נמשיך לחסום כתובות IP הקשורות לממשלה האיראנית".

באותו פוסט בישרה גוגל, למעשה, על פתיחת השירותים גוגל ארת', פיקסה והדפדפן כרום להורדה באיראן. בכך חשפה לראשונה כי ממשלת ארה"ב אסרה עליה, כמו על חברות טכנולוגיה אחרות, להציע שירותי מידע וחיפוש לתושבי איראן.

גוגל לא מסתירה את סלידתה מן המצב הקיים, ובמקביל מעודדת כל מגמת הקלה שמגיעה מן הבית הלבן בתחום ייצוא טכנולוגיות מידע ותוכנות למדינות מבודדות כמו איראן. דובר מטעם גוגל התראיין ללוס אנגל'ס טיימס ומסר שההקלה הנוכחית היא תוצאה של עבודת אנשי גוגל מול הממשל האמריקני.

כך מתרגם משטר הסנקציות של הבית הלבן את עצמו לצנזורה פשוטה מצידו של ענק החיפוש הבינלאומי. בגלל כפייה כוחנית של הבית הלבן, לגוגל עדיין אסור להציע תוכנות ושירותי מידע למדינות 'מוקצות' כמו קובה, צפון קוריאה, סודן וסוריה. במה חטאו אזרחי המדינות האומללות הללו? אפשר איכשהו להבין את המדיניות ההיסטרית סביב פצצת הגרעין של צפון-קוריאה, אבל איך בדיוק מסכנת קובה או סודן את גוגל וארה"ב?

וכאן גם נולד האבסורד: אם גוגל מציית לתכתיבים אנטי-דמוקרטיים מצד הממשל האמריקני, למרות שהם פוגעים באוכלוסיה אזרחית תמימה ללא סיבה מוצדקת - כיצד הוא יכול לבוא בטענות לדיקטטורות כמו איראן? כל כניעה נוספת בפני פקודות לפגיעה בחופש המידע, רק מציגה את גוגל בתור כלי-שרת בידיו של הבית הלבן.

היה אפשר לצפות מחברה ליברלית כמו גוגל לפרסם הצהרה המגנה את המשך הפגיעה באוכלוסיה אזרחית שלא חטאה ולא פשעה. גם הפקודה לחסום כתובות IP המזוהות עם עם הממשל האיראני היא איוולת טהורה שאינה מובילה לשום מקום, ורק מטשטשת את ההבדלים בין וושינגטון ובין טהרן.

במקום לחשוף טפח ולהסתיר טפחיים, גוגל יכולה לעמוד בראש-החץ הדמוקרטי, ולהראות לממשל האמריקני שהאינטרנט הוא זכות בסיסית של כל אזרח, לא קלף מיקוח בידי הממשלה.

כאשר גוגל נתקלה בפרצופו האמיתי של משטר הטרור הסיני, היא העדיפה לסגת מאשר להפר את החוק הסיני. להיכן תיסוג גוגל כאשר סוכני ביון אמריקניים יחדרו לשרתיה ויעשו בהם שפטים?

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כל פעם אני משתגע מחדש, מדוע אין מי שינחית תביעה ייצוגית לפרוק המונופולים העכשווים, כמו שעשו לחברת בל תקשורת בראשית המאה הקודמת?
מי יוכל להסביר?!

רועי אמר/ה...

גורג' אורוול הקדים את זמנו
האח הגדול זה כבר כאן (ואני לא מתכוון לתוכנית טלויזיה הקיקיונית)

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012