4.5.2009

שערוריית תכנון המס של גוגל

התקשורת הבריטית חוגגת על הסיפור של ה"טיימס" הלונדוני, לפיו נמנעה גוגל לשלם מס לשלטונות אנגליה באמצעות תכנון מס יצירתי במיוחד - שבמסגרתו הזרימה הכנסות אל אירלנד, ברמודה ומקלטי מס נוספים בעולם

"אל תהיה רשע" הוא העקרון המנחה של גוגל. עקרון-משנה הוא "אל תשלם מס באנגליה", כך נראה. על פי הכתבה המרתקת של ה"טיימס", המונעת מאינטרסים כלכליים מובהקים של העיתון (שנפגע מן הפעילות המתחרה של גוגל באנגליה), גוגל נמנע מלשלם תשלומי מס בגובה מוערך של כ-100 מליון לירות שטרלינג (!), בעזרת תכנון מס יצירתי באירלנד, ברמודה ומקלטי מס נוספים.



על פי הדיווח, שצוטט בהרחבה בתקשורת הבריטית (אך לא בישראל, כך נראה), גוגל נהנתה מהכנסות כבירות באנגליה (1.2 מיליארד לירות שטרלינג), אך הזרימה את הכספים אל אירלנד, שם שילמה מיסי תאגיד והכנסה נמוכים הרבה יותר. את הנתונים הללו גילה רו"ח ריצ'רד מרפי עבור תחקיר מיוחד של ה"טיימס". אך הסיפור לא מסתיים באירלנד.

ב-2007 הצליחה גוגל להימנע מתשלום מס רציני של 135 מליון אירו, תוך שימוש במקלט-מס מפורסם: ברמודה. היא הזרימה את הכנסותיה באירלנד אל ברמודה, שעל פי כתבה של ד"ר אבי נוב בגלובס, אין בה מס הכנסה, מס חברות או מס רווח הון.

תגובת גוגל לא הכחישה את ממצאי התחקיר של ה"טיימס", אך טענה כי גוגל פועלת בצורה חוקית, וכי היא נותנת "תרומה משמעותית מאוד" למערכת המיסוי המקומית והלאומית של אנגליה. ה"טיימס" לא שוכח לציין כי גוגל פוגע בתאגידי מדיה מסורתיים (כמו ה"טיימס" עצמו) באמצעות שירותים כמו "גוגל ניוז". הוא גם מביא את תגובותיהם של חברי פרלמנט בריטיים, המתרעמים על כך שגוגל מונע מאזרחי אנגליה את הכספים המגיעים להם כחוק.

תכנון המס היצירתי של גוגל הוא חוקי, אך עד גבול מסוים. רו"ח מרפי מאמין כי הרשויות באנגליה יכולות לתבוע תשלומים מן הסניפים של גוגל באנגליה באמצעות רשות המכס והמיסים (HMRC), ובדרך עקיפה. ע"פ מרפי, יש צד בלתי-חוקי של גוגל, אך זאת רק בתנאי שהרשויות יחליטו להפעיל את כוחן בצורה יצירתית לא פחות.

האנליסטים של וול-סטריט נדהמו שוב ושוב מן היכולת של גוגל להכות את התחזיות ולהראות גידול ברווחים מדי רבעון, גם בתקופה של מיתון עולמי קשה. מסתבר שהברחת הכנסות באנגליה אל מקומות מפוקפקים כמו ברמודה, והזרמות כספים בעייתיות מאנגליה לאירלנד, מסבירות לפחות חלק מסוים מן הרווחיות הייחודית של החברה הגלובלית המתוחכמת הזאת. האם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ינקוט צעדים כנגד ענק כלכלי כמו גוגל?


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012