19.12.2012

גוגל אנליטיקס מציג: ירושלים אל-קודס

תוכנת הסטטיסטיקות הפופולרית של גוגל המציאה מחוז חדש בישראל, "ירושלים אל-קודס", לצד מחוז תל אביב, מחוז המרכז, חיפה, הצפון והדרום. איך השתרבב לכאן שמה הערבי של בירת ישראל? 

בעלי אתרים רבים בישראל נעזרים ב"גוגל אנליטיקס" כדי לזהות, בין השאר, את מיקום המבקרים שלהם. תחת מדור "דמוגרפיה", ניתן למצוא לשונית "מיקום" המספקת נתונים על מדינות, איזורים וערים בכל העולם. כאשר בוחרים את ישראל, מופיעים בה 6 איזורים (מחוזות) מובחנים. אלא שאחד מהם קיבל שם מפתיע במיוחד: "ירושלים אל-קודס" באנגלית.

בתמונה: אזורים בגוגל אנליטיקס - שימו לב למספר ארבע

הבחירה בשמה הערבי של ירושלים בתור אחד מ-6 המחוזות בישראל (י-ם, צפון, חיפה, מרכז, ת"א, הדרום) היא תמוהה במיוחד, לאור העובדה ש"אנליטיקס" מגדיר את שם העיר עצמה בצורה המסורתית: ג'רוזלם.

בתמונה: ערים בגוגל אנליטיקס - ירושלים במקום הרביעי






אם "ירושלים אל-קודס" היא המחוז הרביעי, כיצד נקראת העיר עצמה ג'רוזלם, כפי שנהוג בכל שאר העולם? השאלה מתחדדת לנוכח העובדה שבמוצרים אחרים של גוגל, כמו אדוורדס או טרנדס, שם המחוז הוא ירושלים או באנגלית Jerusalem, בהתאמה.

מה בנוגע למחוז יהודה ושומרון, אתם שואלים? הוא לא נחשב למחוז רשמי, על פי גוגל אנליטיקס. לא רק שאיננו קיים, אלא ששטחי הרשות הפלשתינאית (Palestinian Territories) אינם כוללים אף עיר או יישוב שאפשר לקבל עליו פרטים - כולל רצועת עזה, המונה כידוע למעלה מ-1 מליון איש.

בכלל, "גוגל אנליטיקס" מסוגל לזהות רק 53 ערים ויישובים בישראל. כחצי מכלל המבקרים בישראל מקוטלגים כמגיעים מתוך תל-אביב, למרות שהמצב אינו כזה. לפי גוגל אנליטיקס, יש כמות כמעט-זהה של מבקרים מירושלים ומרמת-גן, נתון שגוי בעליל. בכלל, לפי גוגל אנליטיקס - גבעתיים יותר גדולה מבאר-שבע, פתח תקוה, נתניה וראשון לציון.

התמיהה על "אל-קודס" מצטרפת לשורת תמיהות גיאו-פוליטיות הקשורות בגוגל אנליטיקס ושאר מוצרי גוגל, העוסקים בנושאים גיאוגרפיים: הרשות הפלשתינאית הושלכה לים של גוגל אנליטיקס; לפי גוגל אדוורדס, ישראל נמצאת עדיין בגבולות 1967; גוגל מפות מצלמת את ההתנחלות אריאל כחלק אינטגרלי מישראל, ובו-זמנית מעבירה את שטחי הרשות הפלשתינאית אל תוך ישראל; בתוך כפר קאסם איתר 'גוגל מפות' "איזור שרובו בדואים", והסיר את הבושה הגזענית הזאת תוך פחות מיממה לאחר שהדבר פורסם בכלי התקשורת המקומיים.

פלא שהפוליטיקה כאן מסובכת מדי בשביל גוגל? הרי עד חודש ספטמבר 2008, ישראל בכלל לא היתה על המפה של גוגל.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012