6.4.2011

מיקרוסופט הטעתה גולשים על חשבון וואלה ונענע

מיקרוסופט עלתה עם קמפיין חדש ב"גוגל" להוטמייל בישראל, אבל הסתבכה בטעות שעלולה לעלות לה בתביעה משפטית: כאשר מחפשים את שירותי הדואל של נענע ושל וואלה, המודעה של מיקרוסופט מטעה את הגולש לחשוב שהוא יגיע אליהם דרך הוטמייל; צילומי מסך מצורפים להלן

בתמונה: חיפוש על nana email ב"גוגל" מעלה פרסומת מטעה של מיקרוסופט בישראל

בתמונה: חיפוש על walla email ב"גוגל" מעלה פרסומת מטעה של מיקרוסופט בישראל
בצילומי המסך ניתן לראות בבירור שבמודעות של מיקרוסופט מופיעה הכותרת "Walla Email" כאשר מחפשים את הביטוי הנ"ל, וגם "email נענע" בחיפוש על "nana email". שאר טקסט המודעה לא משתנה: "האימייל החדש של הוטמייל פשוט אדיר! אתה חייב לנסות אותו עכשיו".

מבחינה עקרונית, כל פרסום שמטעה את הגולש - הוא בסיס לתביעה. משפטית, זו עוולה מסחרית ושמה "גניבת עין". לא תעזור טענתם של אנשי מיקרוסופט, שהשם "הוטמייל" מופיע בשורה הראשונה של המודעה, מתחת לכותרת. עצם העובדה שהכותרת מטעה, הופכת את המודעה כולה למטעה. 

גם לא משנה אם היתה כוונה להטעות או לא: בתביעה נזיקית, עצם העובדה שנגרם נזק למתחרים של מיקרוסופט בגלל רשלנות של מיקרוסופט בניהול הקמפיין שלה - זה מספיק בשביל לקבל פיצוי. לא נכנסים לעומק המודעות והפסיכולוגיה של תאגיד מיקרוסופט או נציגיו בישראל: הטעית צרכנים? שילמת לניזוקים.

קניית מילת החיפוש הרחבה email, כולל תוספות והרחבות של הביטוי, היא לגיטימית לחלוטין. ככל הנראה, הקמפיין של מיקרוסופט תוכנת להוסיף לכותרת באופן אוטומטי חלק מן המילים בשאילתות של המחפשים. הטכניקה הזו מכונה "הוספה דינמית של מילות מפתח" (Dynamic Keyword Insertion), או בקיצור DKI.

כתבנו בעבר על הבעייתיות הרבה בפרסום כזה, בעיקר בהקשר של הפרת סימני מסחר. זוהי עבריינות בקישורים ממומנים: פרשת באליגם סיבכה את גרופון ואתרי קופונים נוספים. גם אופיס דיפו נפלה על האף כאשר הגיעה למצב שבו השם "משרדיה" (מתחרה ישירה) הופיע בכותרת המודעות שלה.

זה טוב לדעת שמיקרוסופט מוכנה לפרסם בגוגל, יריבתה המושבעת. זה גם נחמד לראות שמיקרוסופט מתאמצת לשווק את שירות הדוא"ל שלה בישראל, המדינה שנכבשה ע"י ג'ימייל של גוגל. אבל קצת יותר זהירות בניהול הקמפיין שלה היתה מונעת ממנה להגיע למצב שבו היא פשוט מטעה את הגולשים, אפילו אם זה לא נעשה בכוונה.

תגובת צוות התמיכה של נענע10 שהתקבלה ב-10-04-11: "המידע שהעברת חשוב לנו והוא הועבר לעיון וטיפול הגורמים המתאימים בפורטל. היום , אגב, מודעה זאת אינה עולה בתוצאות החיפוש".
תגובת צוות וואלה טרם נתקבלה.

תגובה 1:

איתי ברנר אמר/ה...

אם צריך לבחור מה יותר מביך : זה שמיקרוסופט מטעה בכוונה או שהאנשים שלה לא יודעים להריץ קמפיינים, הייתי הולך דווקא על האפשרות האחרונה...

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012