13.1.2010

גוגל נגד ממשלת סין: מאיימים לעזוב - ועוזבים

לפני חודש פרסמנו ב"חופש החיפוש" מאמר ביקורתי ביותר נגד המשך פעילותה של "גוגל סין", לאור התנהגותה הפושעת והמזעזעת של ממשלת סין, הצנזורה הדרקונית שהיא מפעילה באינטרנט, וההגבלות הבלתי-אפשריות שהיא מטילה על אתרים ומנועי חיפוש סיניים.

שלושה שבועות עברו, ועכשיו גוגל מאיימת לעזוב את סין. בהחלט הגיע הזמן. ב-22 במרץ 2010 הודיעה גוגל כי הפסיקה לצנזר את תוצאות החיפוש שלה בסין, ומפנה את כל הסינים למנוע החיפוש ההונג-קונגי שלה.

ב-12 לינואר, דיויד דראמונד, סמנכ"ל בכיר ב"גוגל", האחראי על פיתוח תאגידי ונושאים משפטיים, היה חתום על פוסט דרמטי ביותר בבלוג הרשמי של גוגל העולמית: גישה חדשה כלפי סין.

בפוסט של דראמונד נכתב במפורש כי גוגל לא מוכנה יותר לשתף פעולה עם הממשלה הסינית בצינזור תוצאות חיפוש ב-Google.cn (הגרסה הסינית של גוגל). כמו כן הוסיף כי ברור שצעד זה עלול להוביל לכך שגוגל תיאלץ לסגור את עסקיה בסין לחלוטין.


דראמונד הדגיש כי ההחלטה לפתוח חזית ישירה מול ממשלת סין הגיעה מהנהלת גוגל בארה"ב, ואין מדובר ביוזמה של עובדי גוגל בסין. הדגשה זו נועדה להציל את עובדי גוגל בסין מפני מאסר אפשרי, ולמנוע מן הממשלה הסינית לפגוע בהנהלה המקומית של גוגל בסין בכל דרך שהיא.

הרקע להתפתחות האחרונה, על פי גוגל, היא פריצה לחשבונות ג'ימייל של פעילי זכויות אדם, על ידי הממשל הסיני. מה גרם להנהלת גוגל בארה"ב להסלים את העימות עם ממשלת סין דווקא עכשיו? כל העובדות היו מונחות על השולחן מזה זמן רב. כל פעיל זכויות אדם בסין יודע זה מכבר כי הממשלה הסינית תעשה הכל כדי לעצור, לאסור ולהשתיק את חשיפת האמת, את הביקורת הפוליטית ואת היכולת להקים אופוזיציה חוקית למפלגה הקומוניסטית הסינית.

פריצה לחשבונות ג'ימייל היא עבירה פדרלית חמורה בארה"ב. בכלל, חדירה לשרתי מחשב נחשבת בארה"ב לפשע בטחוני ראשון במעלה, המסכן את תשתיות המידע של המדינה, פוגע באופן קטלני בעסקים וארגונים, ועומד בניגוד לזכות ה"קדושה" לפרטיות (Privacy). הגבול בין צנזורה ובין פריצה אמנם מטושטש לעתים, אך הגישה האמריקנית לנושא היא מחמירה ביותר, בוודאי בהשוואה לגישה הסינית הקולקטיביסטית.

ייתכן כי מבחינת גוגל, מדובר בהפרת הסכמה שבשתיקה מצד הממשלה הסינית. גוגל הסכימו לצנזר תוצאות חיפוש, כל עוד הממשל הסיני לא פרץ לשירותי גוגל, ולא פגע במשתמשי גוגל באופן ישיר. הנסיון של הממשל הסיני להפר את הסטטוס-קוו באופן כה בוטה ומזיק, גרר אחריו ככל הנראה את האיום הנוכחי: הפסקת פעילות גוגל בסין. עזיבה מוחלטת של סין עלולה להשליך על פעילותן של חברות אינטרנט אמריקניות נוספות, ולפגוע ביחסי הסחר החשובים בין המדינות.

גוגל לא יוכל לסרב לדרישתה של ממשלת סין לצנזר תוצאות חיפוש, כל עוד החברה פועלת בשטח סין וכפופה לנחת זרועה של הממשלה. עזיבת סין היא הצעד ההגיוני היחיד שהנהלת גוגל יכולה לנקוט בו, אם היא אינה מעוניינת שעובדיה יושלכו למאסר ויצטרפו לסקנדל בינלאומי חדש.

גוגל מחזיקה שלושה משרדים בסין: בייג'ינג, גואנגז'ו, שנגחאי. רק לשם השוואה: גוגל מחזיקה שני משרדים בישראל הקטנה, ארבעה בהודו, שלושה בקנדה, שניים באנגליה, שניים בשוודיה, שניים ברוסיה, שניים בפולין, ובארה"ב - 19 סניפים, לא פחות.

מבחינה פיננסית, נטישה "גוגלית" של סין היא צעד דרמטי. אוכלוסית הגולשים של סין מונה כ-384 מליון בני אדם, רובם עניים למדי, ואינם צרכנים משמעותיים בקנה-מידה מערבי. אך נטישת סין עלולה לפגוע קשות במחיר המניה של גוגל, וגם להשפיע בצורה מורגשת על ההכנסות של גוגל כבר ברבעון הראשון של 2010. וול סטריט תגיב בהיסטריה, ויש שיטענו כי גוגל פוגעת בכלכלה האמריקנית החלשה, רק בגלל כמה יפי-נפש שלא מבינים איך הדברים עובדים.

ציניקנים יטענו כבר עכשיו שאין אפילו סיכוי קטן שבקטנים לעזיבת גוגל את סין, בעיקר מכיוון שגוגל מחוייבת למשקיעיה, ולא לפעילי זכויות אדם בסין. מבחינה עסקית טהורה, פריצה לשירותי ג'ימייל אינה עילה לסגור את המשרדים ולהכריז על אובדן הכנסות של מאות מליוני דולרים בשנה. מצד שני, גוגל אפילו לא חושבת על פתיחת סניף באיראן, למשל. מדוע? כי פוליטיקה היא שיקול רציני בפתיחת סניף במדינה זרה, במיוחד כאשר היא עויינת את המערב ו/או את ארה"ב.

משתמשי גוגל יודעים ש"גוגל" איננה רק מניה של חברת הייטק (GOOG), מותג צבעוני או חברת פרסום צינית: גוגל היא סמל של חופש ביטוי, נגישות אוניברסלית למידע, אינטרנט במיטבו ומימוש מלא של חופש החיפוש. גוגל צריכה להראות לסין שיש גבול לדיקטטורה ולצנזורה, ולהמשיך לפעול ברחבי העולם בלעדיה.

אז לא צריך לדאוג לגוגל: התאגיד ירוויח פחות כסף בטווח הקצר, אך תגדיל את גרעין אוהדיה במערב, ואולי תהפוך רווחית וחזקה יותר בטווח הבינוני-ארוך. נטישת גוגל את סין גם יכולה להכניס את מיקרוסופט ויאהו בפני מצב מביך, שיאלץ אותם ליישר שורות. כך, אולי, סין תתחיל לחשוב-מחדש על המחיר שהיא משלמת עבור הדיכוי שהיא מפעילה.

עדכון - 14 מרץ 2010: העיתון פייננשל טיימס מדווח כי הנהלת גוגל בנתה תוכנית מסודרת לעזיבת סין, וכי הסיכויים לסגירת מנוע החיפוש בגרסתו הסינית (google.cn) הינם גבוהים מאוד (הציטוט הוא "99.9 אחוז"). עם זאת, גוגל לא תעזוב את סין לגמרי, כיוון שהיא מעוניינת להשאיר את עסקיה בתחום מכירת פרסום בסינית לגרסה הבינ"ל של מנוע החיפוש שלה (google.com), וכמו כן מפעילה מרכז מו"פ בבייג'ין.

עדכון - 30 מאי 2010: מאז ביטול גוגל סין (google.cn) והפניית הגולשים לגוגל הונג-קונג (google.com.hk), עלתה המניה של מנוע החיפוש "באידו", שהפך למוביל בשוק החיפוש הסיני. התוצאות הפיננסיות של גוגל לא נפגעו כלל - והחברה דיווחה ב-15 באפריל על רווחים של 1.96 מיליארד דולר.


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הפרטיות של כ"כ קדושה בארה"ב כמו שאלה מציג אותה - אמנם יש הגנה חוקתית על הפרטיות, אולם היא רק הגנה כנגד התערבות *ממשלתית* ולא התערבות של גורם פרטי.

גיא בכר אמר/ה...

יופי של מאמר, מיותר להגיד שאני מסכים עם כל מילה - כתבתי על כך בעצמי בהזדמנויות מספר במקומות אחרים.

אני כן חושב שאי אפשר כל כך להגיד שגוגל פתחה חזית נגד, תמיד החבר'ה שם דואגים להיות פוליטיקלי קורקט, ובהצהרה הרשמית הם מבטאים חזית דיי רציונאלית-רידיאולוגית, ואין כאן עניין אישי במלחמה נגד סין והמשטר מפר הזכויות השלט שם.

הלוואי וזה מה שהיה קורה.. תארו לעצמכם תאגיד כמו גוגל נרתם לכזה דבר ומחדיר אור בשקט בשקט דרך מעוז החושך...

בכל אופן - תודה על המאמר שלך, תמיד כיף לקרוא.

קישור לתרגום המלא של המכתב -
http://www.duranseo.co.il/?p=210

גיא בכר אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012