26.10.2011

הנציגה הרשמית של מוצרי Apple בישראל - לפני ואחרי

חברת iDigital הציגה את עצמה בתור הנציגה הרשמית של מוצרי "אפל" (Apple) בישראל, אך בעקבות תביעה משפטית נאלצה להסיר את הכיתוב מן האתר שלה. גוגל כבר לא מציג את הגרסה הקודמת כעותק שמור, אז הוצאנו את הטקסט המקורי מארכיון האינטרנט


לקוחות "אפל" בישראל חונכו להכיר את איי-דיגיטל (iDigital) בתור הנציגה הרשמית של חברת Apple בישראל. כך היא הציגה את עצמה, וכך התקבע מעמדה בתודעת צרכני האייפוד, האייפון, האייפד ומחשבי המקינטוש.

עכשיו התברר שזה לא נכון: איי-דיגיטל אינה מייצגת את אפל בישראל, ומעמדה הוא רק "פרימיום ריסלר" (Premiun Reseller).

האתר הרשמי של איי-דיגיטל עודכן בהתאם לדרישת בית משפט ישראלי, בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד איי-דיגיטל, ולדרישת אפל העולמית. מאגר הדפים ההיסטורי של גוגל ("אינדקס") מתעדכן בצורה מהירה ביותר, וכבר לא כולל יותר את הטקסט הקודם. אם תחפשו את האתר בגוגל, ותעיינו ב"עותק שמור" (Cached Page), לא תוכלו לראות שמדובר בטקסט שונה.

לעזרתנו בא ארכיון האינטרנט (Archive.org), אתר ללא כוונת רווח, המפעיל את יישום "ווייבק מאשין" (WayBack Machine), השומר עותקים היסטוריים של חלק מדפי הרשת, ומסוגל לחלץ טקסטים שעודכנו על ידי בעלי האתרים.

כך זה נראה מ-2009 ועד לאחרונה:
בתמונה: עמוד ה"אודות" של אתר iDigital בישראל - צילום מסך, פבר' 2011

וכך כתוב שם היום (קיץ 2011):
"חברת iDigital היא Apple Premium Reseller. החברה פועלת תחת חברת האם iCon Group, משווקת של מוצרי חברת apple בישראל, האחראית על הקניין, המכירה וההפצה של מוצרי Apple לערוצי השיווק המשניים".

גם אתר ויקיפדיה בעברית הוטעה, וציטט את הפרופיל של איי-דיגיטל כפי שהופיע באתרו. כאן דווקא יש לנו את הגרסה הפחות-מעודכנת של ויקיפדיה בישראל, לפני שעודכנה, כפי שהופיעה בחיפוש בגוגל:

בתמונה: תיאור שגוי של iDigital באתר ויקיפדיה בעברית (26-10-11), שהופיע בתוצאות החיפוש של גוגל


הסיפור של iDigital הוא רק דוגמה לחשיבותו של ארכיון היסטורי דיגיטלי, האוגר בזכרונו את האינטרנט על ציר הזמן, תוך אפשרות בדיקת נקודות מסוימות לאורך החודשים והשנים. למרות ש"גוגל" הוא מנוע חיפוש יעיל להחריד, הזיכרון ההיסטורי הציבורי שלו שואף לאפס. גוגל לא מוכן להציג עותקים שמורים של דפים מתאריכים שונים, למרות שהוא בוודאי מחזיק ארכיון מסודר של כל האינדקסים שלו, לצרכי מחקר וגיבוי.

כל עוד צריך לפנות אל אתרים ציבוריים, המופעלים על ידי ארגונים ללא כוונת רווח (מלכ"רים), כדי לקבל עותקים ישנים של דפי אינטרנט, סימן של"גוגל" יש תפקיד חשוב שאותו הוא עדיין לא ממלא בחייהם של בני-אדם. אין שום סיבה מדוע גוגל לא ינגיש לציבור את ההיסטוריה של האינטרנט, ויגשים בכך את החזון המוצהר של התאגיד: לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו נגיש ושימושי עבור כולם.

תגובה 1:

יונתן אמר/ה...

צודק,
באמת מוזר איך גוגל לא חשבו על זה עדיין, להנגיש את המידע ההיסטורי של האינטרנט.
אני בטוח שזה לא מטעמים של פרטיות,
זה לא מתאים ל'גוגל'.

לדעתי, בכל אופן, יש לגוגל גם הרבה יותר יכולת להנגיש את כל המידע באינטרנט מאשר 'ארכיון האינטרנט' שכמו שאמרת הוא גוף ללא מטרות רווח, ומן הסתם עם הרבה פחות משאבים.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012