22.7.2020

מחקר חדש על "אהבה ממבט ראשון" בדפי תוצאות חיפוש

מחקר מעקב-עיניים שביצעה קבוצת נילסן-נורמן מגלה כי בניגוד למה שהורגלנו לחשוב, משתמשים רבים בוחרים אוטומטית את התוצאה הראשונה במנועי החיפוש - בעיקר מכיוון שהיא מספיק טובה עבורם. התופעה המכונה "אהבה ממבט ראשון" תועדה לראשונה עוד ב-2005 אך כיום היא בעלת השלכות דרמטיות יותר.

המחקר החדש הבחין בממצא מובהק: משתמשים רבים כלל לא טורחים לבדוק את התוצאה השנייה, השלישית ואלו שאחריה. הם מסתפקים בתוצאה הראשונה, כיוון שהם מניחים שהיא משביעת רצון עבורם.

החוקרים מעריכים כי מדובר על נתח של כ-20% מן החיפושים המתבצעים במנועי חיפוש כמו גוגל, בינג, באידו (סין) ואחרים. וכאן מגיע החידוש: מאז פורסמה התופעה ב-2006, היא "החמירה" בעוד 3%, דהיינו מ-17% עלינו ל-20%.

רוב המחפשים עדיין בוחנים יותר מתוצאת חיפוש אחת, צריך להדגיש. כ-41% מהמחפשים בוחנים 2-6 תוצאות חיפוש, ומהווים הנתח המשמעותי ביותר. קבוצה קטנה של 13% בוחנת 7-11 תוצאות, ואילו רק 2% מהמחפשים בוחרים לבחון 12 תוצאות ומעלה.

להערכת החוקרים, הסיבות ל"התאהבות" בתוצאה הראשונה הן:
1) אמון גבוה במנוע החיפוש - עד לרמה שבה המשתמשים סומכים "על עיוור" על תוצאות החיפוש
2) תכונות תצוגה מושכות - כמו תקצירים עשירים, תשובות מובנות, תוכן "מוכן" (כזה שתופס שטח נרחב בעמוד התוצאות, על חשבון תוצאות רגילות), קישורים עמוקים (סייטלינקס) ועוד
3) היעדר מוטיבציה - חלק מן המשתמשים אינם נמצאים במצב רוח "חקרני", ומעדיפים נוחות על פני איכות
4) מחסור בזמן - משתמשים שנמצאים בלחץ של זמן, עומס של עבודה או עיסוקים אחרים מעדיפים "לחתוך"
5) מידע מדויק - כאשר התוצאה הראשונה פוגעת "בול" במטרה, אין צורך להמשיך לבחון תוצאות אחרות.
6) אין צורך להקליק - במקרה של תוכן עשיר, המוצג בעיקר עבור שאילתות מידע, מנוע החיפוש כבר מציג את כל המידע הנחו בתוצאות, ולכן למשתמש אין צורך להקליק על תוצאת חיפוש כלשהי.

בחירת התוצאה הראשונה בחיפוש - תופעת "אהבה ממבט ראשון"

מבטים על התוצאה הראשונה בלבד - מחקר מעקב עיניים
(מתוך אתר nngroup.com)


מסקנת החוקרים לבעלי אתרים היא להציג את המידע באופן מושך וממצה, תוך התמקדות בשאלות נפוצות ובסגנון מועיל המספק מענה מהיר ותכליתי ככל האפשר. עם זאת, החוקרים מדגישים כי גם אתרים המופיעים בתוצאות הבאות, אלו שאחרי "אהבה ממבט ראשון", עדיין ממשיכים לקבל חשיפה ותנועה. לכן, איכות המידע היא עדיין הגורם הראשון בחשיבותו, ולא בהכרח סגנון של "תשובות לשאלות נפוצות" (FAQ) הנפוץ באתרים רבים.

לעניות דעתי, עיקר החשיבות במחקר של "נורמן-נילסן גרופ" טמונה בעובדה שמנועי החיפוש הגדולים הם לא בדיוק בתי ספר לדמוקרטיה ובחירה חופשית. אחד מכל חמישה חיפושים הוא "הכתבה", או יותר נכון - החלטה של מחשב עבור בני אדם, כמעט מתוך ציות עיוור. נכון, גוגל הוא מקור מידע אמין בסך הכל, אבל הוא גם מונופול בתחום הדעות והמידע. יש בכך כדי להעלות ספקות רציניים לגבי מידת העצמאות והחשיבה האנושית של משתמשי מנועי חיפוש במאה ה-21. 

כולנו רוצים להאמין שאנחנו "בוחרים" תוצאות חיפוש, אבל למעשה - אנחנו "מוזנים" בשיטת האכלה כפויה. זה לא שאנחנו עבדים מוחלטים - בכל זאת, רוב המשתמשים בודקים מספר תוצאות חיפוש לפני שהם בוחרים אחת מהן - אבל עכשיו אנחנו יודעים ש-20% מאיתנו קיבלו בהכנעה את שיקול הדעת של גוגל, והלכו לפי עצתו של מפעל אלגוריתמים אמריקאי.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012