20.2.2020

מנועי חיפוש על ציר הזמן - היסטוריה

תחום מנועי החיפוש לא התחיל עם יאהו או גוגל. למעשה, הוא התפתח באיטיות לאורך שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20. הנה כמה נקודות ציון מרכזיות, בתקציר נמרץ.

1982: מנוע חיפוש הו-איז (WHOis). הוא כמובן לא סרק את הרשת, אך איפשר ביצוע שאילתות על מאגרי מידע המכילים משאבי רשת כגון דומיינים וכתובות IP. משמש אותנו עד היום, בעיקר לאיתור כתובות דומיין ומידע נוסף על בעלי דומיינים.

1990: ארצ'י (Archie) נולד. מנוע חיפוש מוגבל ביותר, שאיפשר חיפוש שמות קבצים המאוכסנים על שרתי FTP שונים ברשת. לא היה מסוגל לאכסן את תוכן האתרים, משיקולי משאבים.

1991: גופר (Gopher), בדומה לקודמו, ארצ'י, איפשר חיפוש מוגבל של שמות קבצים וכותרות. שימש סוג של אבטיפוס למנועי החיפוש האינטרנטיים הגדולים, אך כמובן נותר כלי של אקדמאים בעיקר.

1992: וי-ליב (VLib), הספריה הוירטואלית של האינטרנט. נסיון ראשון מסוגו ליצור קבוצת מומחים המאגדת רשימות קישורים לפי נושא. שימש השראה לאינדקסים מתקדמים כמו יאהו.

1993: "וונדרר" (Wanderer), רובוט הסריקה האינטרנטי הראשון מושק בשפת פרל. שמו המלא "וורלד ווייד ווב וונדרר", ומסוגל ליצור אינדקס של הרשת, תחת השם "וונדקס". הפרויקט נועד למדוד את נפח הרשת, ולא שימש כלי לחיפוש פתוח לפי מילות מפתח.

1993: "דבליו-ת'רי-קטלוג" (W3Catalog), מנוע החיפוש הראשון ברשת. לא סרק את הרשת ולא יצר אינדקס, אך איפשר חיפוש חופשי בתוך מאגר רשימות של קישורים לאתרים. הקטלוג סבל מבעיות טכניות ויצר עומסים מיותרים.

1993: אליווב (Aliweb), מנוע חיפוש דומה ל-W3Catalog. חולשתו היא היעדר רובוט סריקה פעיל. התלות ברצונם הטוב של בעלי אתרים לשלוח לו בקשות הוספה לפי פורמט קשיח, לא הועיל.

1993: ג'אמפסטיישן (JumpStation), אולי מנוע החיפוש האינטרנטי האמיתי הראשון. ביצע את שלושת המשימות הבסיסיות: סריקה, אינדוקס (מיפתוח) וחיפוש לפי מילות מפתח. נסגר ב-1994. אפשר לקרוא לו "הסבא של גוגל", במידה מסוימת.

1994: יאהו דירקטורי (Yahoo! Directory), ספריית קישורים מאורגנת לפי נושא. זוכה לפופולריות רבה, המאפשרת את התפתחותו של אחד מן הפורטלים הגדולים ברשת, עד שהובס ע"י גוגל. איפשר חיפוש פנימי ב-1995.

1994: אינפוסיק (InfoSeek), אחד ממנועי החיפוש הרציניים ברשת, מושק בהצלחה. היה מן הראשונים שמכרו מילות מפתח במודל חשיפות (CPM) ובהמשך גם במודל לפי קליקים (CPC). החזיק מעמד עד 2005.

1994: וורלד ווייד ווב וורם (WWWW), מנוע חיפוש מפורסם בתקופתו, שלא הצליח להמריא מעבר לפרויקט אקדמי באוניברסיטת קולורדו. נסגר תוך זמן קצר.

1994: וובקרולר (WebCrawler) מושק בתור מנוע חיפוש חופשי לחלוטין, המאפשר חיפוש מילות מפתח חופשי לחלוטין, במתכונת של מטה-חיפוש (Metasearch). זכה לפופולריות עצומה ב-1996 אך הובס שנה לאחר מכן על ידי יריביו העשירים: יאהו, אינפוסיק, לייקוס, אקסייט. שרד את מבחן הזמן ונותר ברשת.

1994: לייקוס (Lycos) נוסד והופך לאחד ממנועי החיפוש החשובים ברשת. שמו, אגב, הוא קיצור של המונח הלטיני "עכביש זאב". שירת עשרות מליוני משתמשים ושרד את כל פגעי הזמן, עד היום.

1995: לוקסמארט (LookSmart) מתחרה ב"יאהו!" בקטגוריית ה"דירקטורי", בעזרת ספריית קישורים המאורגנת לפי נושא. שרד את מבחן הזמן בעזרת תוכניות פרסום מתקדמות.

1995: אלטהויסטה (AltaVista), מנוע החיפוש הבכיר של שנות ה-90, מושק והופך לסיפור הצלחה של ממש. בהמשך מוכתר בתור "האבא של גוגל". משמש מודל בסיסי שעליו התפתח גוגל מיד אחר כך. נרכש ע"י יאהו! בשנת 2003. נסגר ע"י יאהו ב-2013.

1996: ראנקדקס (RankDex) מושק והופך למנוע החיפוש הראשון בהיסטוריה המבסס את דירוג התוצאות, הדפים והאתרים על פי איכות וכמות הקישורים. מחזיק בפטנט על אלגוריתם חשוב בנושא.

1996: בקראב (BackRub), האבטיפוס של גוגל, מושק ע"י שני מייסדי גוגל. מבוסס על ניתוח מעמיק של מבנה הרשת, תוך הבנת מערכת היחסים בין דפים ואתרים באמצעות קישורים חיצוניים ופנימיים.

1996: הוטבוט (HotBot) מושק על ידי חברת אינקטומי. אחד ממנועי החיפוש החשובים והמצליחים של התקופה. נרכש ועבר גלגולים רבים, אך החזיק מעמד בתור מנוע חיפוש עצמאי עד 2019.

1997: אסק ג'יבס (Ask Jeeves), מנוע חיפוש מבוסס שפה טבעית, מושק בתור "עוזר אישי". התפתח למנוע חיפוש מסחרי תחת המותג המקוצר "אסק.קום" (Ask.com) ומכר תוכניות פרסום לפי קליק. שרד את כל שינויי התקופה, וממשיך לפעול כמנוע חיפוש מסחרי עד היום.

1997: יאנדקס (Yandex) מושק ברוסיה, והופך למנוע החיפוש הרוסי המוביל עד היום. הפך לחברה עצמאית בשנת 2000. השיק תוכניות פרסום מתקדמות, וכך שרד. נתמך על ידי הממשל הרוסי, ומתחרה בעוצמה בגוגל באיזור זה.

1998: גנוהו (Gnuhoo) מושק בתור ספריית קישורים מאורגנת ופתוחה, מה שנקרא בהמשך "אופן דירקטורי פרוג'קט", ואחר כך דימוז (DMOZ), פרויקט קישורים בינלאומי המוחזק על ידי רשת מתנדבים. החזיק מעמד עד 2017 ונסגר.

1998: אם-אס-אן סרץ' (MSN Search) מושק על ידי רשת מיקרוסופט. אחד ממנועי החיפוש הגדולים והמשמעותיים בעולם עד היום. הפך ל"בינג" ב-2009 ונשאר המתחרה המרכזי של גוגל בארה"ב.

1999: אולדהווב (AlltheWeb), מנוע חיפוש רציני ומהיר, ניסה להתחרות בגוגל. הוא נרכש ע"י יאהו! ב-2003 וגם נסגר ע"י יאהו! ב-2011. ידוע גם בשם פאסט (FAST).

2000: באידו (Baidu) מושק בסין על ידי המפתח של ראנקדקס. עם השנים, ובתמיכה ממשלתית מסיבית, הפך למנוע החיפוש הפופולרי ביותר בסין. הצליח לשמור על מעמדו הדומיננטי בסין, גם מול נסיונות תחרותיים של גוגל לאורך השנים. נחשב כיום למנוע מס' 3 בעולם, בחשיבותו ובעוצמתו. ידוע לשמצה, בין השאר, עקב ציות לחוקי צנזורה מחמירים של הממשל הסיני.

2008: דאקדאקגו (DuckDuckGo), מנוע חיפוש השומר על פרטיותם של המשתמשים, מושק וזוכה לפופולריות. מסרב להשתיל קבצי "קוקיז" חודרניים על מחשבים ומכשירים ניידים של המחפשים. הברווז עם עם הפרפר הירוק מהווה אופוזיציה עיקשת מול גוגל, ומחזיק מעמד שנים ארוכות, למעשה עד היום. מקור המימון: פרסום לפי מילות חיפוש - אך בלי יצירת פרופיל אישי.

2010: בלקו (Blekko), מנוע חיפוש מושקע ורציני, ניסה להתחרות בגוגל במשך שנים. ב-2015 נרכש על ידי חברת יבמ (IBM) ואז נסגר לצמיתות.



העשור האחרון (2010-2020) עמד בסימן הדומיננטיות העולמית של גוגל. כרגע, אין אף מתחרה באופק. בעידן הרשתות החברתיות של פייסבוק וטוויטר, כמו גם יוטיוב, החיפושים הפנימיים בפלטפורמות האלו הוא משמעותי אך לא נחשב לחיפוש רשת (Web Search) ממשי.

ניתוח ציר הזמן של מנועי החיפוש מלמד על חשיבות גדולה לשנים 1993, 1994 ו-1996. אפשר לומר שהשנים המוקדמות הללו, כפי שתוארו בהרחבה בספרות ההייטק של עמק הסיליקון, קבעו את הכיוון של מנועי החיפוש לעשרות השנים הבאות.

מרבית מנועי החיפוש המשמעותיים נולדו באוניברסטיאות מערביות (ארה"ב, קנדה, אנגליה וכו'), ונעזרו בתשתיות מחשוב קיימות, על בסיס חופש אקדמי ורגולציה מינימלית. עם השנים הצטרפו מוסקבה ובייג'ין לתעשיה, אך סובלים עד היום מפוליטיזציה ממארת. ההצלחה הגדולה של כל מנועי החיפוש התבססה על תאגידים רב-לאומיים (חברות בע"מ) בגיבוי שוק ההון (הנפקות, רכישות, מיזוגים), שמצאו מודלים כלכליים כגון פרסום ושיווק לפי מילות מפתח, תוך שימת דגש על פרסונליזציה.
 
נתח השוק העולמי של גוגל, נכון לתחילת 2021, עומד על 91%. אף מנוע חיפוש אחר אפילו אינו מתקרב אליו (ל"בינג" יש רק 2.7%). אמנם נכון כי באידו, מנוע החיפוש המוביל בסין, הוא פופולרי ביותר - אך נתח החיפוש העולמי שלו עומד על 1% בלבד.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012