16.10.2018

באיחור של שנים: גוגל סוגרת בהדרגה את גוגל פלוס, הרשת החברתית הכושלת שלה


בתום תקופה ארוכה של דעיכה מביכה ותגובות אכזריות של קהל המשתמשים הבינלאומי, ניצלה גוגל חור אבטחה גלובלי כדי להודיע על סופה של "גוגל פלוס". תוך 10 חודשים היא לא תתקיים עוד.
ב-8 באוקטובר הדהימה גוגל את העולם כאשר הודתה במחדל אבטחה ענק: באג תוכנה איפשר למפתחים גישה מלאה לפרטיהם האישיים של חצי מליון (500,000) בעלי חשבונות גוגל.

למרות שגוגל הודיעה כי לא ידוע לה על מודעות טכנית אמיתית מצד מפתחים לבאג זה, או לשימוש-לרעה של ה-API הפרוץ - היא גם הודתה שגילתה את הבאג בחודש מרץ 2018, טיפלה בו מיד, אך המתינה חודשים רבים עד להודעה הרשמית על התקלה החמורה.

מחדל האבטחה שנתגלה הוא חלק מ"פרויקט סטרוב" (Project Strobe) בו ביצעה החברה ניתוח מעמיק של גישת צדדים שלישיים (TPA, קיצור של Third-Party Access) למוצרי התוכנה של החברה. הפרויקט נולד, ככל הנראה, בעקבות התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שגרר סדרת דליפות ופריצות אל מוצרי פייסבוק.

גוגל ניצלה את המחדל כדי להודיע, באיחור של שנים, על השבתה הדרגתית של הרשת החברתית הכושלת שלה, "גוגל פלוס" (Google Plus). המוצר הושק ביוני 2011 ומהר מאוד התברר כי אינו מאיים כלל על המונופול של פייסבוק בתחום זה.

עדות למצבו העגום של "גוגל פלוס" נמסרה לציבור על ידי החברה עצמה, שהודיעה כי 90% מן המשתמשים שוהים ברשת רק 5 שניות. נתון זה לבדו אינו מסביר את ההחלטה לסגור את הרשת, אך מרבית משתמשי גוגל כבר יודעים שמדובר בכישלון מזה 3-5 שנים לפחות.

עד אוגוסט 2019 לא תתקיים יותר "גוגל פלוס" במהדורתה הצרכנית. גוגל טוענת כי הרשת יעילה עבור תאגידים וארגונים גדולים, במהדורת "אנטרפרייז" המאפשרת לעובדי החברה לתקשר ביניהם בצורה נוחה.

כדי לשמור על המוניטין של גוגל, כמו גם על מחיר המניה, גוגל הודיעה כי תבצע רפורמה מעמיקה בכל מדיניות ההרשאות של האפליקציות שלה מול צדדים שלישיים (Developer API) וגם מול המשתמשים עצמם - בעיקר בנושא סמסים, אנשי קשר, יומן שיחות ומידע על אינטראקציות - כמו למשל, קריאת הודעות דוא"ל במסגרת ג'ימייל.

מבחינת פייסבוק - אלו חדשות נהדרות: לרשת החברתית של מארק צוקרברג יש פחות מתחרים. מבחינת חופש הבחירה של המשתמשים, יש רשתות חברתיות רבות שניתן לבחור ביניהן. עם זאת, יציאתה של גוגל בת ה-20 משוק ה"סושיאל" תיצור אפקט מצנן על רמת התחרותיות בענף, לפחות בטווח הקצר.

https://media.sproutsocial.com/uploads/2016/02/Is-Google-Plus-Dead-01.png

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012