12.3.2017

מדוע מודעות ג'ימייל אינן דואר זבל

גוגל אדוורדס מציעה למפרסמים כבר כשנתיים את "מודעות Gmail", מוצר פרסום שנראה כמו אימייל, מתנהג קצת כמו אימייל אבל הוא ממש לא אימייל. חלק מן המשתמשים של גוגל חושבים בטעות שמדובר בדואר זבל (ספאם) ואף רצים לבתי המשפט. הנה למה הם טועים


אתם נמצאים בתוך הג'ימייל הפרטי שלכם, וקוראים הודעות. בראש התיבה מתנוססת לה "מודעה" עם מסר פרסומי שאתם ממש לא מתלהבים ממנו. מי שלח לי את זה? אתם לוחצים על המודעה, ומקבלים מסר פרסומי שנראה באופן מחשיד כמו ספאם (Spam), יענו דואר-זבל. מה הולך כאן?

ראשית, לא מדובר בכלל באימייל. זה לא נכנס ל"חוק הספאם" הישראלי. המסר אינו "נשלח" מכתובת מייל כלשהי, אלא "מוצג" כמו כל באנר או מודעת גוגל ברשת החיפוש. המסר בכלל לא עובר דרך שרתי דואר (בפרוטוקול POP3 או IMAP). הוא לא נקרא כמו דוא"ל ולא מתנהג כמו דוא"ל. המסר הפרסומי לא תופס לכם נפח/משקל בתיבת הדואר, אינו מופיע כלל מחוץ לממשק הסטנדרטי של ג'ימייל ואיננו מעכב את טעינת שאר פריטי הדואר. גם אי אפשר לענות למפרסם ("השב"), כי הוא לא שלח לכם כלום; ואי אפשר להסיר את עצמכם מרשימת תפוצה, כי אין רשימת תפוצה. אתם צופים במודעה, ויכולים להרחיב אותה (Expand) או להיפטר ממנה, כמו כל מודעה ברשת התצוגה של גוגל (GDN).



בשלב הראשון (התמונה השמאלית) המודעה מופיעה "מכווצת" בראש התיבה. לחיצה עליה מכניסה אתכם אל הפורמט המורחב שלה. בקלות אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בהודעת דואר אלקטרונית רגילה, אך למעשה מדובר ב"מודעה מתרחבת" (Expandable Ad). האפשרות לסמן את המודעה בכוכב ו/או להעביר אותה הלאה יוצרת את התחושה שמדובר בהודעת דואר, אך זה לא המצב (זה לא באג, זה פיצ'ר).

מרכז התמיכה של גוגל מסביר את המוצר למפרסמים כך (ההדגשה אינה במקור): "מודעות Gmail הן מודעות הניתנות להרחבה שמוצגות בחלק העליון בכרטיסיות של משתמשים ב-Gmail. כשמשתמש לוחץ על המודעות האינטראקטיביות האלה הן מוצגות בגודל של הודעת אימייל. הן יכולות לכלול סרטונים ותמונות וניתן להשתמש בהן כדי להשיג מגוון מטרות פרסום. לאחר שמישהו ירחיב את המודעה, כל קליק על התוכן שלך יהיה בחינם". גוגל מודה כי המודעות מוצגות בגודל של הודעת אימייל, אך הן אינן אימייל כלל ועיקר.

אין ספק שמדובר במוצר פרסום חדשני, מורכב ואולי אפילו מבלבל. בגוגל מספרים כי "ניסינו פורמטים רבים כדי לגלות מה הפורמט המרתק ביותר מבחינת המשתמשים", וטוענים כי המודעות "משתלבות בצורה חלקה בחוויית הדואר הנכנס". ה"השתלבות" הזאת עלולה להתפרש בתור היטמעות.

בשנה האחרונה נתקלתי במספר משתמשים ישראלים, חלקם לא טיפשים בכלל, המתלוננים בטעות כי מדובר במשלוח "ספאם" לכל דבר ועניין. הם אצים-רצים עם טענה זו לבית המשפט לתביעות קטנות, בנסיון לגרוף כסף קל באמצעות תביעת מפרסם זה או אחר. רובם נדחים די מהר, חלקם אפילו איימו בתובענות ייצוגיות, אך נסוגו במהירות כאשר הבינו שבית המשפט יחשוף את בורותם. חלקם מופנים אל בית משפט השלום, שם צריך לשלם אגרה, לשכור עו"ד ולהסתכן בתשלום הוצאות משפט לחברות-ענק.

חוק הספאם הישראלי (תיקון לס' 30 לחוק התקשורת, התשס"ח–2008) אוסר על משלוח דברי פרסומת לנמען, בכל אמצעי תקשורת. הדגש כאן הוא על המילה "משלוח". יש הבדל מהותי בין 'משלוח' ובין 'תצוגה'. המודעות של ג'ימייל לא נשלחות אליכם דרך ספק הדואר שלכם (ג'ימייל), אלא מוצגות כחלק מרשת הפרסום הבינלאומית של גוגל אדוורדס (AdWords).

מה פתאום גוגל מציגים לי פרסומות בתיבת הדוא"ל הפרטית שלי, שואלים המשתמשים בהיתממות רבה. ובכן, כאשר אישרתם את תנאי השימוש של גוגל במהלך פתיחת חשבון ג'ימייל, בוודאי קראתם את הפסקה בה כתוב: "המערכות האוטומטיות שלנו מנתחות את התוכן שלך (כולל הודעות דוא"ל) כדי לספק לך תכונות מוצר רלוונטיות עבורך, כגון תוצאות חיפוש מותאמות אישית, פרסום מותאם אישית וזיהוי דואר זבל ותוכנות זדוניות. ניתוח זה מתרחש כאשר התוכן נשלח, כשהוא מתקבל וכשמאחסנים אותו" [ההדגשות אינן במקור]. 

גוגל מודעים היטב להשלכות המשפטיות של המוצר, ולכן הקפידו לציין בדברי ההסבר שלהם כי "בדומה למודעות Google אחרות, משתמשים יכולים להסיר מודעות לא רצויות ממפרסמים ספציפיים באמצעות ניהול הגדרות המודעות. המשתמשים יכולים גם לבטל את ההסכמה למודעות המבוססות על עניין".

במאמץ לעשות כסף ממאות מליוני תיבות הדואר של ג'ימייל, פיתחה גוגל במשך שנים את מוצר הפרסום האולטימטיבי עבור לקוחות אדוורדס: "מודעות ג'ימייל" (Gmail Ads). השם הקודם של המוצר היה "ג'ימייל ספונסורד ליסטינגס" (Gmail Sponsored Listings), או בקיצור GSP. בגרסתו הקודמת, היה המוצר נפרד לחלוטין מן הממשק של אדוורדס, והיה קשה להפעלה עבור רוב המפרסמים. כעת ניתן לפנות למשתמשי ג'ימייל בצורה אלגנטית וחלקה יותר - אך חשוב לזכור כי תמיד יבואו משתמשים תמימים שלא יבינו את ההבדל בין מודעת ג'ימייל ובין הודעת ספאם שעליה ניתן לתבוע פיצוי כספי של אלפי שקלים.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012