27.2.2017

אוקיי, גוגל: מחמוד אחמדינג'אד איננו המן האגגי

גוגל מתגאה במערכות הבינה המלאכותית (AI) שלה, בתוכנות למידת המכונה (Machine Learning) והיכולת של האלגוריתמים הלומדים שלה להבין כל שאילתה בחיפוש ("ראנקבריין"). לכן זה די מפליא שחיפוש פשוט מאוד על דמותו של המן האגגי ממגילת אסתר מוביל לתמונה של נשיא איראן בשנים 2005-2013.


באווירת פורים 2017, מחפשים ילדי ישראל דמויות אגדיות כמו אחשוורוש, מרדכי היהודי, אסתר וכמובן המן הרשע. האם אנחנו רוצים שתלמידי ישראל יחשבו שדמותו של נשיא איראן מקבילה לאיש שביקש להשמיד את העם היהודי במגילת אסתר - המן האגגי?

תמונתו של מחמוד אחמדינז'אד מתנוססת בצד השמאלי של דף תוצאות החיפוש על "המן", תחת הכותרת המפלילה: "המן האגגי". כל זה יכול לשעשע מספר מבוגרים שכבר ראו הכל, אבל מבחינת הילד התמים - התמונה הזו תטביע רושם עמוק להמשך חייו, אולי אפילו באופן תת-מודע.

בשנתיים האחרונות מתאמצת גוגל להוכיח כי היא מתפתחת בקצב מדעי גבוה, בזכות הטמעת מערכות בינה מלאכותית שיאפשרו למחשבים שלה לפתח אינטליגנציה המשתפרת בטור הנדסי מהיר. עם זאת, מסתבר שבחיפושים מסוימים המדגם של גוגל הוא עדיין קטן מדי, מוטה מדי - ולמעשה שגוי לחלוטין.

האם זה המן האגגי? חיפוש בגוגל על "המן" משיב את אחמדינז'אד






אין ספק שגוגל הצליחה להגיע להישגים מדהימים בתחום ה-AI לאחרונה. השיפורים מוטמעים גם במערכות הפרסום שלה, ומניבות תוצאות מדויקות יותר בכל הפרמטרים. עם זאת, הקישור הקטן ל"משוב" בפינה השמאלית-תחתונה של התוצאות מ"גרף הידע" שלה מלמדת על מודעות לכך שהסיפור רחוק מלהיות מושלם. כן, גוגל יודעת שהיא טועה ללא הרף בביאור מונחים ומושגים פשוטים.

באופן אירוני, דווקא פוסטים כמו זה יעודדו את מכונות גוגל להמשיך להאמין שיש קשר סמנטי בין המן האגגי מן האגדה ובין נשיא איראן בשנים 2005-2013. במילים אחרות, התקפת "פייק ניוז" משולה להמשך האכלת המפלצת האלגוריתית, שממשיכה לגדול ככל שמנסים לחסלה.

אז לא - נשיא איראן לשעבר מעולם לא היה המן, למרות תיאורים מפליגים בעיתונות העברית. הוא מעולם לא התקרב למימדיה של אותה דמות מקראית, לא היה "צורר יהודים" ולא מופיע במגילת אסתר. הבה נקווה שההיבריס הטכנולוגי של מהנדסי גוגל לא יהיה כה גדול גם בעתיד. יש מה לתקן בגוגל - והרבה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012