6.11.2016

עמונה בגוגל מפות: מבצר, עסק או מאחז?

שירות המפות של גוגל לוקח מאחז בלתי-חוקי בשם עמונה, מגדיר אותו כ"מבצר" ובמקביל מתייג אותו כ"עסק" שעליו אפשר לכתוב ביקורות, כאילו היה מדובר על צימר, מסעדה או פאב. כיצד נכשל גוגל במשימתו לעשות סדר בכאוס ההתנחלותי בשטחים


מה לא נכתב על עמונה? המאחז שהוקם על קרקע פלסטינית פרטית ב-1995 ומונה כיום כ-50 משפחות, הצליח להסעיר את המדינה ורשויותיה במשך שנים ארוכות. מדינת ישראל כבר הודתה כי "היישוב הוקם על קרקע פרטית מוסדרת ועל כך שמדובר בבנייה בלתי חוקית" (בג"ץ  9949/08). בדצמבר 2014 הורה בג"ץ על ביצוע צווי הריסה במאחז עמונה, אך דבר לא קרה מאז.

כל זה לא מפריע ל-Google Maps, שירות המפות הסופר-פופולרי של גוגל, להיכשל בצורה מביכה כאשר הוא בא להגדיר את עמונה. לא רק שהמקום מוגדר כ"מבצר" (Fortress), אלא שגוגל מציע למשתמשים "טען בעלות על עסק זה", כאילו עמונה היא עסק כלשהו. כמו כן, מבקש 'גוגל מפות' מן המשתמשים להגדיר שעות פעילות ל"מבצר" (מאחז), כאילו התנחלויות מסוימות בשטחים פתוחות וסגורות בשעות מוגדרות.

"מבצר" ושמו עמונה - או שמא עסק? (גוגל מפות, 6 נוב' 2016)


ההתייחסות המשונה למאחז כה מפורסם, אשר כיכב בכותרות במשך שנים כה ארוכות, מצביעה על כישלון תפיסתי בשירות המפות של גוגל. הוא כה מנותק מן המציאות, כה בלתי-רלוונטי עבור משתמשים כה רבים, כה אוטיסטי בדרך שבה הוא מסרב להתחבר למאגרי מידע חשובים ברשת ולשאוב מהם נתונים קריטיים (ויקיפדיה, אתר עמונה הרשמי, אתרי חדשות, פייסבוק, טוויטר) - עד שהוא כושל בכל הגדרה אפשרית.

הגישה של 'גוגל מפות', לפיה כל מאחז או התנחלות קטנה הם למעשה "עסק", היא רדוקציה מפחידה של המציאות הישראלית והבינלאומית. זה לא קורה ל'גוגל מפות' עם עיר גדולה כמו מודיעין עילית, למשל. וכאן נשאלת השאלה הפשוטה: האם גוגל תמיד יפלה לטובה את הגדולים והממוסדים, על חשבון הקטנים והאנטי-ממסדיים? האם להיות קטן זה לחיות לנצח מתחת לרדאר של ענקי ההייטק?

שהרי מאחז כמו עמונה היא קריאת-תיגר על שלטון החוק. אין מחאה יותר בוטה מזו - השתלטות על קרקע פרטית באמצעים כוחניים. שרים וראשי ממשלות כשלו מול העקשנות של מתיישבי עמונה. אבל גוגל לא נוקט כאן עמדה, כי כל מה שהוא יודע, זה שמאחז זעיר כמו עמונה הוא גוף חסר-חשיבות שאין טעם לעסוק בו.


גוף מסחרי כמו גוגל ממפה את העולם באופן חופשי, בהיעדר כל גוף רציני אחר שיעשה זאת במקומו. לכן אין לגוגל שום יומרה לייצג את השוליים בצורה מדויקת. המספרים הגדולים מוכיחים שמאחז חתרני כמו עמונה הוא רק טיפה בים, ואין להקדיש לו תשומת לב מיוחדת - אפילו אם הציבור הישראלי מכיר אותו היטב.





גוגל ניצלה את הואקום הבינלאומי, ולמעשה מגדירה כיום את כדור הארץ. המאמץ הטכנולוגי שלה יוצר מציאות בכל יום שבו הוא מתקיים. הפריפריה תמיד תהיה קורבן בשירותי גוגל, כי אין לה משאבים מספיקים כדי להגדיר את עצמה כפי שהיא באמת. וכפי שגוגל לא מסוגלת לספר את הסיפור של עמונה, כך היא לא מסוגלת עדיין להיות פרשן-מציאות מעמיק ורציני, גם בנקודות קריטיות שבהן סיפורים פוליטיים כמו עמונה מאיימים לפרק ממשלות ולהוציא אנשים לרחובות.

אז אם עמונה היא 'מבצר' ולא 'מאחז', אם עמונה היא 'עסק' ולא 'יישוב' (חוקי או לא), אנו ניאלץ לשאול - כמה זמן ניאלץ להמתין עד שתוכנות הבינה המלאכותית של גוגל יצליחו להדביק את הפער עם המציאות שכל ילד פלסטיני בשטחים כבר מכיר היטב?

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012