23.3.2016

עובדי גוגל ישראל משלמים הכי פחות לפנסיה

הצעת החוק של ח"כ מיכל בירן, שעברה קריאה טרומית, חשפה כי עובדי גוגל בישראל משלמים הרבה פחות לפנסיה, בהשוואה למליוני עובדים אחרים במשק.

עובדי גוגל בישראל הפכו דוגמה לאפליה לאי-שוויון קיצוני בשוק העבודה. במסגרת הדיונים בהצעת החוק של ח"כ בירן, שבאה להפחית את דמי הניהול בקרנות הפנסיה במחצית.


"הצעת החוק באה לתקן עוול היסטורי והיסטרי שנותן כוח לחזקים, ומחליש את החלשים", הסבירה חברת כנסת יעל כהן-פארן (מחנ"צ). "היום, אם אתה עשיר, או עובד בחברה גדולה, רוב הסיכויים שסידרו לך דמי ניהול סבירים לפנסיה. זה נכון לגוגל, זה נכון גם לעובדי מדינה וצבא".

על פי התרשים שפורסם בתקשורת, עובדי גוגל משלמים רק 1% דמי ניהול על ההפקדות שלהם, ורק 0.2% משיעור דמי הניהול מהנכסים. זאת לעומת כ-1.9 מליון עובדים (!) במשק הישראלי, המשלמים את שיעור דמי הניהול המירביים (6%) מההפקדות, ו-0.5% דמי ניהול מהנכסים.


מתוך הכתבה "אנחנו ה-66% שמשלמים עבור 10% מהחוסכים לפנסיה" [כלכליסט]


ח"כ כהן-פארן מסבירה כי "אתם עדין יכולים לעשות מעשה בעצמכם - תבדקו את דמי הניהול, תתמקחו, ואל תפחדו לעבור לחברת פנסיה שמציעה דמי ניהול נמוכים יותר. בסופו של יום כל אחת מהם היא אותה גברת בשינוי אדרת...ולכם המעבר שווה מאות ועשרות אלפים".

דוגמה מוצלחת להתמקחות מוצלחת הביא גיא קצוביץ: "במסגרת המעמד, זכיתי לדמי ניהול נמוכים במיוחד על קרן הפנסיה שלי – 0.25% על הצבירה ו-2% בלבד על ההפקדות השוטפות (הנחה של 0.25% ו-4% על דמי הניהול הנוכחיים שלי, המקסימליים המותרים בחוק). נמוכים בדיוק כמו דמי הניהול של עובדי בנק הפועלים, וקצת פחות נמוכים מדמי הניהול של עובדי גוגל, שממשיכים ליהנות מדמי ניהול מגוחכים, רק בגלל שהם עובדים בחברה גדולה עם סוכן חזק" [ההדגשות לא במקור; א.ב.].

בני המזל העובדים ב"גוגל ישראל" שייכים לקבוצה מיוחדת של מיוחסים בשוק הפנסיה, לצד קבוצות לחץ חזקות במיוחד כמו עובדי המדינה בדרג המינהלי, חברת החשמל, צ'ק פוינט, אינטל, עובדי הרשויות המקומות והסתדרות המעו"ף, שירותי בריאות מכבי, שירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת, טבע (Teva), שוטרים וסוהרים.

מתגובתה של קרן מקפת החדשה לפרסומים הללו אפשר להבין לפחות חלק מן ההגיון: "מטבע הדברים, ההוצאות הכרוכות בגין ניהול של קבוצה גדולה נמוכות משמעותית מניהול מבוטחים בודדים או קבוצות קטנות. זאת ועוד, מגמת הירידה בדמי הניהול המשיכה וכיום ההתפלגות שונה". עם זאת, קשה לתאר את עובדי גוגל ישראל 'כקבוצה גדולה', לפחות לא ברמה המספרית הרגילה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012