19.4.2015

פצצת המובייל של גוגל ב-21 באפריל: שלב אחר שלב


העולם עובר למובייל, וגוגל מכריח את כל בעלי האתרים בעולם להסתגל למהפך במהירות. כפי שבעלי אתרים רבים כבר גילו, ב-21 באפריל משתנות תוצאות החיפוש של גוגל במכשירים ניידים, ומעניקות עדיפות ברורה לאתרים המותאמים היטב למכשירים ניידים. איך הגענו לנקודה הזאת? הנה תוכנית ההסתגלות של גוגל, שלב אחר שלב, מקל אחרי גזר

  • 11 ביוני 2013: שינויים בדירוג לתוצאות מובייל - גוגל מבשרת לבעלי אתרים ש"כדי לשפר את חווית המשתמש לבעלי סמארטפונים ולטפל בנקודות הכואבות להם, אנו מתכננים לשחרר בעתיד הקרוב שינויים בשיטת הדירוג המטפלת באתרים שאינם מוגדרים נכון עבור משתמשי סמארטפונים". הפוסט שפורסם בבלוג הוובמסטר סנטרל של גוגל החל להדאיג בעלי אתרים, שעד כה לא התייחסו ברצינות הראויה לאתר המובייל שלהם, ולעתים התעלמו מדפים פנימיים שלא ביצעו הפנייה מדויקת, או שלא תיקשרו בצורה טובה עם הסורק של גוגל. עם זאת, הפוסט לא נתן תאריך-יעד מוגדר למועד השינוי בדירוג, ולא העביר מסר לפיו מדובר בשינוי רציני.

  • 19 במאי 2014: עדכון כלי בדיקת המהירות של גוגל, פייג'ספייד אינסייטס, כדי לספק המלצות מדויקות הנוגעות גם לגרסת המובייל של כל אתר, בנפרד. גוגל הדגישה שהיא יודעת שטעינת דף ממוצע באתר מובייל נמשכת 7 שניות, וכפי שכולם יודעים - מהירות טעינה של דפים ברשת היא נושא שתמיד מצליח להרתיח את מנכ"ל גוגל, לארי פייג'. הרמז לבעלי אתרים: גוגל שמה לב שגרסת המובייל שלכם איטית ומעצבנת.

  • 4 ביוני 2014: צריך להוביל משתמשי סמארטפונים לדפים שהם באמת רצו, מבהירים בגוגל. ענק החיפוש לא מוכן לקבל יותר הפניות מטעות. בעלי אתרים חייבים להבין שנגמרה התקופה שבה אתרי מובייל מציעים גרסה מצומצמת של דפים ותכנים. גוגל מצפה מאתרי מובייל להיות מקיפים בדיוק כמו אתרים רגילים, ולכן גוגל לא תקבל יותר מצב שבו דף שעובד יפה בגרסת הדסקטופ לא יוצג למשתמש נייד, ואתר המובייל פשוט "יזרוק" את המשתמש לעמוד הבית של אתר המובייל. 

  • 14 ביולי 2014: גוגל מפרסמת הודעות אזהרה למשתמשי סמארטפונים, בכל פעם שהיא נתקלת באתר שכנראה לא יציג גרסה מותאמת. למשל, אתרים המשתמשים בפלאש "יזכו" בסימון מיוחד בדפי התוצאות, בנוסח הבא: "מכיל פלאש. אולי לא יעבוד במכשיר שלך". מלבד אותה אזהרה, מציג גוגל קישור מסוייג בסגנון "נסה בכל זאת", שאמור לפגוע בתנועה של אתרים סוררים. גוגל המליצה על HTML5 כתשתית המועדפת, והכריזה על הקמת שני מקורות מידע חדשים לבוני אתרים.

  • 6 באוגוסט 2014: אתרים מאובטחים יקבלו עדיפות בתוצאות החיפוש של גוגל. זה אמנם לא קשור ישירות לאתרים מותאמים למובייל, אבל הצביע על הכיוון: הגבהת עלויות הכניסה לאינטרנט. גוגל דורשת יותר מבעלי אתרים, ולא מתביישת יותר להפלות לטובה אתרי HTTPS המתוחזקים על ידי גופים עשירים יותר, להבדיל מ"אתרי אבא ואמא" שלא יכולים להרשות לעצמם רכישת תעודת אבטחה. הקשחת הדרישות של גוגל, לצד שיטת המקל והגזר, מקבילה לתביעה הברורה של גוגל מבעלי אתרים להתאים את עצמם לעידן המובייל.

  • 29 באוקטובר 2014: מעקב אחרי שימושיות מובייל בתוך מערכת גוגל וובמסטר טולז. אם זה לא היה ברור עד עכשיו, גוגל ממשיכה להזהיר בעלי אתרים שלא השקיעו מספיק בהגדרה ובמיטוב של אתרי המובייל שלהם. שגיאות שימושיות מרכזיות: אי-הגדרת וויופורט, רכיבי-מגע קרובים מדי אחד לשני, פונטים קטנים מדי, שימוש בפלאש, ותוכן שלא מותאם ל'וויופורט'. בינתיים אין דיבור על עונשים או הורדות בדירוג, רק המלצות טכניות על שיפוצים קטנים.

  • 18 בנובמבר 2014: אתרים מותאמים למובייל יקבלו פרס - תווית מתאימה, "מובייל פרנדלי", או "מותאם לנייד" בעברית. זה ה'גזר' שגוגל הבטיחה לכל בעלי האתרים שהתנהגו יפה והתאימו את עצמם לכל מאות הסמארטפונים השונים בשוק. הפוסט הספציפי הזה זכה להתעניינות חריגה ברחבי העולם, כי הבהיר עד כמה חשוב לזרז את נושא ההתאמה ולהקפיד על הכללים שהכתיבה גוגל לקהילת המפתחים. וגם כאן, עדיין לא ראינו מקל ליד הגזר.



  • 26 בפברואר 2015: גוגל מטילה פצצה - יש לכם עד 21 באפריל כדי לסגור סופית את נושא ההתאמה למובייל, כיוון שאנחנו הולכים לשנות את תוצאות החיפוש - ובגדול. הציטוט המאיים ביותר בפוסט: "השינוי הזה ישפיע על חיפושי מובייל בכל השפות בעולם ותהיה לו השפעה משמעותית בתוצאות החיפוש שלנו". זו היתה קריאת ההשכמה לכל מי שנרדם בשמירה על הסמארטפון שלו. גוגל הזכירה לבעלי האתרים העצלנים שהיא מציעה כלי בדיקה חופשי לכל עמוד, כדי לוודא שאתם ידידותיים למשתמשים ניידים.


כשאנו מתקרבים לאמצע 2015, אפשר לראות כיצד גוגל פעלה בשנתיים האחרונות בצורה מדודה וזהירה, כדי להבהיר בהדרגה לקהילת בוני האתרים שהיא המתינה מספיק זמן כדי לראות את הרשת מותאמת למובייל. אך לגוגל פקעה הסבלנות - היא הבינה שלא מספיק לחלק גזרים ולפזר רמזים, אלא הגיעה העת לנקוט בגישה אגרסיבית שמוציאה מן הארון סדרת מקלות, אלות ופטישים כדי לפגוע במי שלא הסתגל לעידן הנייד. 

בעלי אתרים קטנים, כאלו שאין להם את המשאבים לבצע התאמה מיוחדת למובייל, כנראה יהיו הראשונים להיפגע. כל מי שנתקע עם תשתית מיושנת, ייאלץ לשקול מחדש את עצם קיום האתר. אולי נגלה כאן "תנועת פליטים" של בעלי אתרים ישנים אל פלטפורמות חדשות כמו וורדפרס, ג'ומלה, דרופל, ויקס ודומיהם. גם אתרים גדולים של ארגונים בירורקרטיים, כאלו שמקבלים החלטות בצורה איטית, יגלו מהר מאוד שאין להם ברירה אלא להפעיל תוכניות חירום כדי לא להיעלם במובייל.

עד כמה יהיה השינוי דרמטי? מי ייפול ומי יתרומם? בימים הקרובים, מאות אלפי בעלי אתרים ברחבי העולם יריצו עשרות חיפושים חדשים על המכשיר הנייד שלהם, כדי לבדוק את השינויים ולנתח את המגמות. דבר אחד בטוח: אתרי מובייל יפסיקו להיות סוג ב', ולאורך 2015 ו-2016 יהפכו להיות מרכז תשומת הלב של ארגונים ועסקים המתפרנסים מן הפעילות ברשת, כמעט בכל מדינה בעולם.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012