20.1.2015

איך הדיחה פייסבוק את גוגל מרשימת האתרים הפופולריים בישראל

לפי נתוני אתר סימילרווב (SimilarWeb), פייסבוק הוא האתר מס' 1 בישראל כרגע, ולא גוגל. איך הגיעו שם לתוצאה המשונה הזו? הפרד ומשול: גוגל-קום וגוגל ישראל נספרו בנפרד, וכך פוצל הכוח של גוגל לשניים. האם איחוד נתוני שני הגוגלים היה מדיח את פייסבוק מן הטבלה? כן, ככל הנראה


המאבק בין פייסבוק לגוגל על צמרת טבלת האתרים הפופולריים בישראל נמשך כבר שנים, כאשר גוגל מסרב לרדת מהטבלה מאז סוף 2004, לפי בדיקות "טלסקר" (TNS). בחודשים האחרונים אין נתונים אמינים מכלים סטטיסטיים הפועלים בתוך ישראל, ולכן ניתן להסתמך על המדגם של חברת סימילרווב, שמציג תמונה אמינה ועדכנית.

במקום הראשון: פייסבוק, לא גוגל. איך זה קרה? גוגל פוצל לשניים: הגרסה הישראלית (google.co.il) במקום השני, והגרסה הבינלאומית (google.com) במקום השלישי. כמו כן, במקום 17 ניצב גוגל רוסיה (google.ru), בו משתמשים אזרחים ישראלים שעלו מחבר העמים בשנות ה-90.

השאלה היא, האם איחוד בין גוגל ישראל, גוגל דוטקום וגוגל רוסיה היה מאפשר לגוגל לזכות במקום הראשון והחשוב? התשובה, ככל הנראה, היא כן. אמנם סימילרווב אינה מפרסמת מספרים או אחוזים כדי להבין מהם הפערים בין המקומות, אבל לאור סקרים ובדיקות קודמות, ניתן להניח שמדובר במספרים גדולים מאוד במקום ה-2 וה-3, שאיחוד ביניהם היה מדיח את פייסבוק מראש הטבלה.

מצעד ה-10 האתרים המובילים בישראל מתוך אתר similarweb.com


נכס נוסף של גוגל, יוטיוב (Youtube.com), נמצא במקום ה-4. לכאורה, אימפריית גוגל צריכה להקיף גם אותו, אך מכיוון שמדובר בדומיין נפרד בעל מותג מבודל, אין זה הגיוני להתייחס כאן לגוגל בתור קונצרן של אתרים שונים. שני האתרים הישראלים הגדולים, וואלה ו-ynet, במקום ה-5 וה-6.

בזירת מנועי החיפוש, לגוגל באמת אין מה לדאוג בישראל. שכן יאהו.קום נמצא במקום 12 ומנוע לייב.קום של מיקרוסופט נמצא במקום 15. באופן מפתיע, הדומיין בינג.קום (bing.com) כלל לא מופיע. בנוסף, המנוע אסק.קום (ask.com) במקום 25. זהו פער אדיר, שלא ניתן לגשר אליו בעתיד הקרוב. המטאור הגדול ברשימה הוא ללא ספק אתר עלי אקספרס (אתר סחר אלקטרוני ענק מסין), שקפץ למקום 7 והדיח בדרך את איביי לטובת המקום ה-9 והמכובד. עלי אקספרס גם מפרסם את עצמו בצורה מאוד אגרסיבית בישראל לאחרונה, ולכן קופץ כמעט בכל דפדפן ישראלי במהלך הגלישה.

מכיוון שהרשת החברתית של ענק החיפוש, "גוגל פלוס", ממוקמת טכנית בתוך הדומיין של גוגל העולמית (דוטקום), אי אפשר לבדוק את מצבה לעומת פייסבוק, בטבלה זו. אך לפי בדיקות נפרדות, נראה שהפער בין גוגל פלוס ובין פייסבוק נותר עצום, ואין שום שיפור באופק לרשת של גוגל.

האתר הבלתי-מסחרי היחיד בראש הרשימה הוא עדיין ויקיפדיה, שמחזיק את עצמו בעזרת קמפיין תרומות שנתי. ויקיפדיה היא גם סוג של מנוע חיפוש, למרות שקרוב ל-40% מן התנועה אליה מגיעה דרך גוגל. במידה רבה, מיקומה המצוין של ויקיפדיה בטבלה הוא פרי עבודתו המאומצת של גוגל.

העובדה שפייסבוק הצליחה להעיף את גוגל מן האולימפוס של האינטרנט הישראלי מעידה על עוצמתה אדירה של הרשת החברתית המשמעותית היחידה בישראל. האימפריה של צוקרברג משאירה רק אבק לטוויטר (מקום 42) ולינקדאין (מקום 40). זה ברור שגוגל, על כלל נכסיו השונים, עוקף בישראל את פייסבוק ברמה הכמותית המאוחדת, אך כל עוד הוא מפוצל בין עשרות דומיינים לאומיים שונים, הרושם הפשוט מן הטבלה הוא של ניצחון פייסבוקי.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012