23.12.2014

הסכומים המדהימים שעורכי-דין בישראל משלמים לגוגל

עורכי דין בתחום הרשלנות הרפואית בישראל משלמים סכומים אדירים למערכת הפרסום של גוגל. כמה אדירים? 175 שקלים לקליק בודד, למשל. ולא רק הם - גם עורכי דין פליליים, מנעולנים, חוקרים פרטיים ומחסלי-צרות מקצועיים משלמים הון לקליק. קבלו מבחר דוגמאות ומסקנות


מערכת הפרסום של גוגל (AdWords) משרתת עורכי דין רבים בישראל, המשוועים ללקוחות מכניסים. האיסור שמטילה לשכת עורכי הדין על פרסום מסורתי, בצירוף התחרות הרצחנית על הלקוח הנכסף השרוי במצוקה משפטית, מובילות למחירי קליקים גבוהים בצורה חריגה.

קחו לדוגמה את תחום הרשלנות הרפואית. מונח החיפוש "עורך דין רשלנות רפואית בירושלים" מתומחר במכירה הפומבית של גוגל כרגע ב-175 ש"ח לקליק בודד ("הצעת מחיר מוצעת"). רוב תחום הרשלנות הרפואית מאופיין במחירים של למעלה מ-100 ש"ח לקליק אחד.

כמה נשים בישראל יודעות שעורכי דין מוכנים לשלם 125 ש"ח לכל קליק בנושא "רשלנות רפואית בלידה"? ולמה עורכי דין לרשלנות רפואית בירושלים משלמים יותר לקליק, לעומת עמיתיהם בחיפה ובתל אביב? תאונות עבודה, בעבר התחום המרכזי לעורכי דין נזיקיים, נמצאים במקום השני אחרי הרשלנות הרפואית. הביטוי "עורך דין תאונת עבודה" שווה 100.78 ש"ח לקליק אחד בלבד, כרגע.

בתמונה: כלי מילות המפתח של גוגל, המציע מחיר משוער לקליק (23/12/14)

גם בארה"ב ידועה כבר שנים אותה מגמה: עורכי דין ישלמו מעל 100 דולר (!) לקליק אחד, כדי להשיג תיק שיכול לסדר אותם לשנים רבות. המלחמה על המקום הראשון היא דרמטית לא פחות מן התיק שמגיע למשרד הזוכה, בסופו של קליק. ועדיין, זה מטריד לחשוב על כך שעורכי הדין יושבים במשרדיהם ופשוט ממתינים לתאונה המחרידה שתפרנס את חשבון הבנק שלהם. האם אין למדינה כלים זולים ויעילים יותר לסייע לנפגעים לתבוע רופאים רשלניים, בלי שהמגזר הפרטי יילחם על כל קליק כמו בשוק?

אחרי הרשלנות הרפואית ותאונות עבודה, באות תאונות הדרכים (79 ש"ח ל"עורך דין תאונת דרכים" ו-82 ש"ח ל"עורך דין תעבורה") ועורכי הדין הצבאיים, שנעים באיזור ה-79 ש"ח לקליק, גם הם.

עורכי דין פליליים ותאונות של אופנועים מגיעים בממוצע ל-66 ש"ח לקליק, בעוד תחום הגירושין והנהיגה בשיכרות נע באיזור ה-56 ש"ח לקליק. גם המוסד לביטוח לאומי מושך עורכי דין רבים המוכנים לשלם באיזור ה-53 ש"ח לקליק, עבור תיק נחמד.

בכל מילות עורכי הדין שהוזכרו כאן, התחרות מוגדרת "גבוהה". במצב שכזה, עורכי הדין וסוכניהם נדרשים לכתוב מודעות טקסט מעולות, בעלות רלוונטיות מושלמת - אך כולם נדרשים לשלם סכומי-עתק עבור קליקים, שלא ברור אם יבשילו לשלב ה'ליד' (פנייה).

המחזאי האנגלי ויליאם שייקספיר טעה כאשר כתב במחזהו 'הנרי השישי', "ראשית, הבה נהרוג את כל עורכי הדין" (מערכה 4, תמונה 2). מי שיהרוג אותם, יהרוג גם נתח משמעותי מהכנסות גוגל. טוב יותר להקים מערכת פרסום שקטה וממוקדת, שמוציאה מהם עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לאתר לקוחות שרופא פגע בהם בטעות, שנפצעו בתאונת דרכים, הסתבכו בפלילים, התגרשו או נכנסו לעימות עם הצבא.

כל האמור לעיל לא בא לזלזל בתחום המנעולנים (115 ש"ח לקליק ל"מנעולן נתניה"), שרובם משלמים 40-70 ש"ח לקליק. ואין להמעיט בערכם של חוקרים פרטיים, כאשר "משרד חקירות" יכול להגיע עד ל-86 ש"ח לקליק. אפילו אינסטלטורים שמחים לגלות חיפוש על "סתימת ביוב" ולשלם בכיף 72 ש"ח לקליק, העיקר שתהיה היום עבודה.

למה זה קורה? ככל שהשירות המוצע הוא דחוף יותר, משקף מצוקה אמיתית ולעתים גם עניין של חיים ומוות - כך מחיר הקליק עולה בטור הנדסי. ספקי השירותים הקריטיים יודעים שכל לקוח שווה להם מאות ואלפי שקלים, וכשזה מגיע לתיקי רשלנות רפואית, תיק יכול להסתיים בפיצוי של מליוני שקלים.

עד מתי תימשך חגיגת הפרסום הזו בגוגל? אנו עוברים בהדרגה לעולם של מכשירים ניידים קטנים, במקביל לעולם המחשבים הניידים בעלי המסך הגדול. ההבדל הוא בין 8 מודעות במחשב רגיל (דסקטופ) ובין 2 מודעות בלבד בטלפון נייד. יהיה מעניין לראות איך משתנה בהדרגה זירת הפרסום בגוגל, כאשר גודל המסך משפיע בצורה דרמטית על כמות מודעות הטקסט שגוגל יוכל להציג, בלי לאבד את תשומת הלב של הלקוח הפוטנציאלי.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012