29.11.2012

נקסוס 7 של גוגל - ביקורת טאבלט

נקסוס 7, הטאבלט של גוגל וחברת אסוס
איך משתלב "גוגל נקסוס 7", המיני-טאבלט תוצרת אסוס, בחזון התאגידי הגדול של גוגל? המכשיר הנחמד הזה נרכש באמצע נובמבר 2012, והנה המסקנות


הביקורת מתייחסת לגרסה הראשונה של נקסוס 7 (2012)

מאתיים דולר. זה המחיר שגוגל דורשת עבור אחד הטאבלטים הטובים ביותר בעולם, בקטגוריית ה-7 אינץ'. במחיר מסובסד שכזה, לא פלא שהלקוחות הסתערו וקנו אותו במליונים, בעיקר בארה"ב. ובכן, גם ישראלים יכולים: כל מה שצריך זה להיכנס לאתר וולמארט, למשל, לרכוש עם כתובת אמריקנית (שאותה מקבלים ממתווכים ישראלים, כדוגמת מאסטופ) - והנקסוס אצלכם בבית תוך פחות משבועיים.

מטרת גוגל היא להציע את חוויית האנדרואיד הטובה ביותר, במטרה להקטין את כמות המשתמשים במערכת המתחרה של אפל. זהו מכשיר מהיר מאוד, ברזולוציית HD שהיא גבוהה יותר משל ה"אייפד מיני". הנקסוס הקטן מריץ כל אפליקציה בקלות, ומספק 16 ג'יגה של אחסון. מי שרוצה להוסיף עוד 50 דולר, מקבל 32 ג'יגה, נפח נאה בשביל גיימרים.


הרזולוציה הגבוהה של  ה"נקסוס 7" -- 1280על 800 -- במסך הקטן הזה, יוצרת צפיפות של 216 פיקסלים לאינץ' (PPI). זה אומר שאפשר לקרוא טקסטים ארוכים על הנקסוס - וכאן נכנס לתמונה נושא הנגשת המידע: הרבה יותר קל לקרוא ערכים אנציקלופדיים, תכנים מגזיניים, מאמרים, חדשות וכתבות על הנקסוס. אפילו יותר נוח לתרגם מילים בעזרת גוגל טרנסלייט. 

הנקסוס 7 עדיין לא נוח ונעים כמו ה"קינדל פייפרווייט" החדש (paperwhite) שמציע אור רך ונעים לקריאה לילית, אבל יש כאן חווית קריאה טובה מספיק, שלמעשה מייתרת את כל התכנים המודפסים, כמו עיתונים ומגזיני-נייר. טאבלטים זולים כמו נקסוס 7 הורגים את עיתוני הנייר בקצב מהיר מאוד.

אז נכון, הנקסוס הופך מהנה במיוחד כאשר משתמשים בו בשביל משחקים וסרטונים. צפייה ביוטיוב דרך טאבלט היא הרבה יותר נעימה מאשר על המחשב הביתי. בכלל, יוטיוב הפך לאתר הרבה יותר שימושי ומשפחתי ברגע שהוא יוצא מחדר המחשב אל הסלון, הספה והמיטה. אבל וידאו אינו בהכרח מידע - רוב התכנים הנצרכים שם הם בידוריים. גם משחק על הכורסה או במיטה הוא כיפי פי 20 לעומת משחק ליד שולחן העבודה. ועדיין, גוגל לא תופסת את עצמה כחברה העוסקת במשחקי וידאו.

נקסוס 7 בפעולה - צילום של אורי ברייטמן
נקסוס 7 בשימוש; צילום: אורי ברייטמן
אז מה לגוגל ולטאבלטים? החזון הארגוני המוצהר של גוגל מדבר על ארגון המידע בעולם והנגשתו לכולם. טאבלט קטן בהחלט עוזר להנגיש מידע, בעיקר אם יש לו חיבור סלולרי זמין (3G). כאשר רוכשים את הדגם הזול ביותר, שמבוסס על wi-fi, לכל היותר הוא מסוגל להנגיש את האינטרנט לכל רחבי הבית, ולמקומות שונים ברחבי העיר (בתי קפה וכד').

כידוע, השימוש בטאבלט מאפשר להשתחרר ממגבלות המחשב הנייח הביתי, כמו גם את הלפטופ המסורתי, הכבד והמסורבל. אנחונ מדברים כאן על מכשיר יותר נייד מה-"אייפד", שנכנס לתיק ואפילו לכיס המעיל. חיפושים בגוגל דרך "נקסוס 7" הם מהירים ויעילים. איתורי מידע זריזים הופכים למשימה אפשרית בהחלט. החיפוש הקולי של גוגל מדויק ושימושי יותר מאי-פעם, למרות שעדיין קשה להעביר מאנגלית לעברית וחזרה (גוגל יצטרכו לשפר את הממשק עבור משתמשים דו-לשוניים).



גוגל לא הפכה בן-לילה ליצרנית של טאבלטים, למרות שקנתה את מוטורולה מוביליטי. "אסוס" (Asus) עומדת מאחורי המכשיר הזה. אבל גוגל היתה מעורבת כאן בשידרוג מערכת ההפעלה שלה, אנדרואיד ("ג'לי בין") ובהתאמתה לחנות האפליקציות שלה (גוגל פליי). גוגל ראתה איך השוק מוצף בטאבלטים גרועים, מבוססי-אנדרואיד, במחירים נמוכים מאוד. הטאבלטים הללו הגיעו עם מעבד סוג ב', מסך-מגע עלוב, וסוללה שהספיקה לשעתיים בלבד. גוגל החליטה לתקוף את נתח השוק של הצרכנים הפשוטים עם טאבלט זול וקטן, אך יציב, אמין, מהיר ואלגנטי, שנראה מצוין.

אין ספק שגם המתחרה הישירה של "נקסוס 7", הלא אמזון עם ה"קינדל פייר" (בגרסת HD), עושה עבודה יפה בהנגשת האינטרנט והתכנים למשתמשים ביתיים. אלא שה"פייר" מבוסס על מערכת הפעלה תוצרת אמזון ("סילק") שאיננה נחשבת ל'אנדרואיד' אמיתי, והיא אינה מחוברת לחנות של גוגל. כמו כן, ל"אמזון" אין מחויבות להנגשת המידע בעולם (בחינם), אלא בעיקר למכור מוצרי מדיה במחירים נמוכים. מעבר לכך, לגוגל אין עניין למכור קוראים אלקטרוניים: הם לא טובים לגלישה ברשת, השטח שבו גוגל מפיצה פרסומות.

אז מהי נקודת התורפה של "נקסוס 7" בעיני גוגל? חיבור רציף לרשת. אי אפשר להתבסס על wi-fi אם לוקחים את הטאבלט הקטן והערמומי הזה החוצה, אל הכבישים ומחוץ לעיר. גוגל יודעת שאי אפשר להנגיש את המידע בעולם בלי להתחבר לרשת 24/7, מכל מקום.

אז מה השלב הבא? המכשול הטכנולוגי הגדול העומד בפני חזון גוגל הוא המחירים הגבוהים של האינטרנט הסלולרי (דור 3 ו-4), והתלות בספקיות סלולריות יקרות. גוגל תוכל להנגיש את האינטרנט בצורה מלאה רק אם תצליח להשיק טאבלט זול המציע חיבור קבוע ויציב לרשת מכל מקום. וכאן נפגש החזון האמיתי של גוגל עם מגבלות החומרה הקיימות: כל עוד גוגל אינה מסוגלת להקים תשתית אינטרנט סלולרי גלובלית, היא עוד לא הגיעה ליעדה הארגוני והעסקי.

לסיכום: "נקסוס 7" של גוגל הוא טאבלט מעולה, במחיר עממי, רזולוציה משובחת וביצועים טובים מאוד. הוא קל, נייד מאוד, ויותר טוב מה"אייפד מיני" המתחרה. אפשר להזמין אותו במחיר טוב, אם משתמשים בשירותי שילוח ישראליים בארה"ב (אני השתמשתי ב'מאסטופ', יש עוד חברות כאלו). הנקסוס 7  מתאים במיוחד לאפליקציות של קריאה, צפייה ומשחק. המקלדת שלו טובה אבל הוא ללא ספק לא מכשיר של עבודה משרדית. אני משתמש בו כל יום, ונהנה מכל רגע.


עדכון ספט' 2013: גוגל הוציאו את גרסה 2 של נקסוס 7 באוגוסט 2013. הרזולוציה טובה יותר (1920 במקום 1280), יש מצלמה אחורית ברזולוציה סבירה (5 מ"פ), רמקולים סטריאופוניים, המעבד מהיר יותר, זיכרון פנימי כפול (2 ג'יגה ראם) והמידות קצת יותר נוחות. הגרסה החדשה עולה רשמית רק 230 דולר והיא בהחלט מומלצת למי שזקוק לטאבלט 7 אינץ'. ניתן להשיגה גם במחיר נמוך יותר (נצפה ב-165$ באמזון).

עדכון אפריל 2015: גוגל הודיעה כי היא מפסיקה לייצר את נקסוס 7 לגמרי. המוצר ירד מחנות "גוגל פליי" וגוגל הודיעה כי תפסיק לייצרו. משפחת הטאבלטים של נקסוס עוברת למידות 6 אינץ' ו-9 אינץ'. נקסוס 7 עדיין נמכר, כנראה באופן זמני, במגוון חנויות אחרות ברשת, כגון אמזון. ייתכן שאחת הסיבות להפסקת מכירת המוצר היא סדרת הבאגים ובעיות האיטיות החמורות שנוצרו לאחר עדכון המערכת "לוליפופ" של אנדרואיד (5.0 והלאה). גוגל יצרה כמה עדכונים וטלאים כדי לפתור את הבעיות הספציפיות שהתגלו עם הנקסוס 7, אך הן סייעו רק אופן חלקי. גוגל ככל הנראה הבינה שזה יהיה מסוכן להמשיך למכור את המוצר במצבו הנוכחי, ולכן הוציאה אותו לפרישה מוקדמת.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012