15.3.2012

למה עזבתי את גוגל - ג'יימס וויטקר

ג'יימס וויטקר בביקור בישראל, נוב' 2011
מבוכה תקשורתית גדולה להנהלת גוגל: מהנדס תוכנה בכיר בחברה, ג'יימס וויטקר, מפרט בפוסט נוקב את הסיבות לעזיבתו את גוגל אחרי כ-3 שנות עבודה; וויטקר, פרופסור למדעי המחשב ובכיר ב'מיקרוסופט' לשעבר, ניהל חלק מפרויקט "גוגל+" עד שהחליט לנטוש את הספינה

לעזוב את גוגל לא היתה החלטה קלה עבור ג'יימס וויטקר (James Whittaker), ארכיטקט-תוכנה בכיר, שמאחוריו קריירה אקדמית מוצלחת ביותר, ייעוץ ל-IBM, תפקיד ניהולי במיקרוסופט וג'וב נחשק של מנהל פיתוח בגוגל. אבל "גוגל שאהבתי היתה חברה טכנולוגיה שעודדה את עובדיה לחדש. גוגל שעזבתי היתה חברת פרסום עם מיקוד תאגידי אחד ויחיד".

וויטקר תוקף ישירות את מנכ"ל גוגל, לארי פייג': "בתקופה שבה אריק שמידט ניהל את החברה, הפרסום היה מאחורי הקלעים". התחרות מול פייסבוק, לדבריו, שינתה את הכל. "החיפוש צריך להיות חברתי. אנדרואיד צריך להיות חברתי....החדשנות הפכה להיות חברתית. רעיונות שלא היו קשורים בקירוב גוגל+ אל מרכז היקום נחשבו למיטרד".

"התברר לנו שנושא השיתוף לא היה מקולקל. השיתוף עבד מצוין, אבל גוגל לא היתה חלק מזה...נטישה המונית של פייסבוק מעולם לא התממשה. אפילו לא הצלחתי לגרום לבת שלי להסתכל על גוגל+ יותר מפעם אחת....העובדה שאף אחד לא בא למסיבה של גוגל הפכה להיות הפיל שנמצא במרכז החדר", אומר וויטקר בצורה פשוטה את מה שכל מנהלי גוגל לא מעזים לומר בשום אופן.

"אני לא רוצה שתוצאות החיפוש שלי יכללו פטפוטים של משתמשי גוגל+, או פייסבוק או טוויטר....גוגל הישנה עשתה הרבה כסף מפני שהיה לה תוכן טוב....גוגל החדשה נראית יותר ממוקדת בפרסומות עצמן". וויטקר מכוון, בראש ובראשונה, אל העובדה שפייסבוק, כמכונת פרסום, יודעת על המשתמשים שלה הרבה יותר מאשר גוגל אי-פעם תדע. וזה גרם לגוגל לשנות את הכיוון: במקום להסתפק בחיפוש מעולה, הם רצו גם לחדור עמוק אל פרטיות המשתמשים, ולשאוב מהם ערימות של מידע אישי, לעתים בניגוד לרצונם של המשתמשים.

"גוגל הישנה היתה מקום נהדר לעבוד בו. גוגל החדשה? מינוס אחת". העובדה שוויטקר העדיף לעבוד במיקרוסופט מאשר להישאר בגוגל, אומרת הרבה על השינוי שעברה גוגל לאחרונה. גוגל סירבה להגיב לפניות עיתונאים הקשורות בפוסט של וויטקר.

אנחנו, הישראלים, זכינו לפגוש את וויטקר כאן בתל-אביב, כאשר הוא בא להרצות בכנס יום המפתחים של גוגל (GDD - Google Development Day), שהתקיים ב-13 נובמבר 2011 (הנה כמה תמונות). ואכן, וויטקר היה מטיף נלהב בשירות גוגל עד לאחרונה. הוא לא אדם מתוסכל ומריר, להיפך: וויטקר חיבר עשרות עבודות מחקר, כתב 5 רבי-מכר בנושא בדיקות תוכנה ("טסטינג"), והשתתף בכנסים רבים, בהם נבחר לעתים קרובות כמרצה מצטיין.

הפוסט של וויטקר שונה לחלוטין מזה של סטיב יגה, שפורסם בטעות ב-12 באוקטובר ב"גוגל+". יגה, מהנדס תוכנה בגוגל, כתב ביקורת מקיפה על הדרך שבה גוגל כושלת בבניית פלטפורמות תוכנה, ונתן את "גוגל פלוס" בתור דוגמה בולטת לכישלון זה ("פאתטי"). ההבדל בין יגה לוויטקר הוא המסקנה: יגה כתב כי הוא מאמין בכנות שגוגל יכולה להשתנות ולהשתפר. וויטקר מדבר בייאוש ובכעס, כמו עכבר שנמלט מספינה טובעת.

סגנון הניהול הריכוזי, התקיף והממוקד של לארי פייג' לא נולד במקרה. פייג', כך מתברר, לקח ברצינות את הפגישה האחרונה שלו עם סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, זמן קצר לפני מותו של ג'ובס. פייג' החליט לזרוק פרויקטים נסיוניים, לצמצם את כמות מוצרי התוכנה, להתמקד בפרויקטים שיתחרו בפייסבוק, ובאופן כללי לבצע האחדה וסטנדרטיזציה של מוצרי גוגל, לטובת המשתמשים.

לב הביקורת של וויטקר על פייג' מגיעה מן ההתמקדות במפרסמים: פייסבוק מטרידה את גוגל בעיקר בזירה הפרסומית. היכולת של פייסבוק לייצר פרופיל מעמיק ומפורט על כל אדם בעולם, פוגעת ביכולת של גוגל להציע פרסום ממוקד ללקוחותיה הטובים ביותר. פייסבוק מציעה כלי אחר לשיווק באינטרנט, וגוגל מרגישה שהיא מאבדת את אחיזתה בשוק. לפי וויטקר, גוגל מתרגשת יותר מדי מפייסבוק.

הטעות של פייג', לפי וויטקר, היא שעודף-מיקוד גורם לעזיבת כשרונות, חוסר יכולת לייצר חדשנות מקרית, ובסופו של דבר - לאובדן-דרך כללי בחברה. וויטקר לא הזכיר את אפל בפוסט שלו, אבל לפי רוח דבריו של המהנדס הבכיר, פייג' מתחיל להתנהג כמו סטיב ג'ובס: ריכוזי, שתלטני, חסר סבלנות, קנאי ותאב-בצע.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012