12.3.2012

כמה משלמת גוגל כדי להגיע למקום הראשון?

גוגל סוגרת עסקאות בעייתיות מאחורי הקלעים של התקשורת והמשקיעים, כדי לקבל את המקום הראשון בשני הדפדפנים החשובים ביותר עבורה: ספארי ופיירפוקס. בשני המקרים, החברה משלמת מאות מליוני דולרים, אבל לא טורחת לדווח על כך לאף אחד - אפילו כאשר מדובר בחשד לפגיעה בתחרות הוגנת


גוגל מעמידה פנים כאילו היא מאמינה בשקיפות מלאה, אבל בפועל - העיתונות נאלצת לגלות שוב שוב עד כמה גוגל מסתירה ממנה מידע קריטי. קחו למשל את העסקאות החשובות ביותר של גוגל בשוק הדפדפנים לאחרונה: גוגל שילמה, כפי הנראה, סכום של מיליארד דולר כדי להופיע כברירת-מחדל בדפדפן "ספארי" של חברת "אפל", ובשלל מוצרי אפל השונים, בין השאר החיפוש הדיפולטי ב"אייפון" וב"אייפד" הפופולריים.


מדובר בעסקה גדולה, שעל פי הדיווחים הניבה לגוגל הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, ומהן - רווחים של 335 מליון דולר. גוגל עשתה את הכסף מהקלקות על פרסומות בגוגל דרך ספארי - גם בדסקטופ אך בעיקר בסלולר. עם זאת, אפל יצאה מהעיסקה הזאת כמנצחת - היא עשתה פי שלוש כסף, למעשה.

העסקה הזו נחקרת כעת על ידי נציבות הסחר הפדרלית (ה-FTC), ואנשי 'אפל' כבר הוזמנו לחקירה. החשד הוא לעבירה על חוקי ההגבלים העסקיים, כאשר גוגל מנצלת את כוחה בשוק החיפוש כדי לבצר את המונופול שלה, ובכך היא פוגעת הן בתחרות והן בצרכנים.

אפל וגוגל הן מתחרות צמודות בשוק הסלולר והמדיה. ידועה לרבים שנאתו העזה של סטיב ג'ובס לאנשי גוגל, כאשר גילה כי הם מתכוונים להתחרות מולו באמצעות מערכת ההפעלה "אנדרואיד". אבל בעסקה הגדולה והסודית הזו, אפל וגוגל מתנהגות כמו שותפות נאמנות. האם אסור לציבור משקיעי גוגל לדעת על העסקה הזאת, שעלולה להתברר כמעשה של ניגוד עניינים, או מניעת תחרות הוגנת?

גם דפדפן "פיירפוקס" של ארגון "מוזילה" (מלכ"ר - מוסד ללא כוונת רוח) הוא שותף מרכזי של גוגל, המזרים לו תנועה איכותית כל השנה. בסוף 2011 סגרה גוגל עסקה ל-3 שנים, תמורת סכום כולל של 900 מליון דולר, כדי להיות מנוע החיפוש הדיפולטי (ברירת-מחדל) של הדפדפן השועלי. בכל שנה, משלמת גוגל למוזילה 300 מליון דולר כדי שמשתמשי מוזילה יחפשו דרך גוגל, ויקליקו דרך פיירפוקס על פרסומות של גוגל.

זוהי עסקה חיונית עבור ארגון מוזילה, כיוון שגוגל היא צינור ההכנסות הראשי של הארגון. עכשיו, גוגל ומוזילה מתחרות ראש בראש בשוק הדפדפנים. הדפדפן "גוגל כרום" גבר על "פיירפוקס" בישראל, אך הוא מנהל תחרות צמודה מול פיירפוקס בארה"ב, למשל. לכן, העסקה הזו עשויה ללמד על כך שגוגל הצליחה לשתק את יריבתה הישירה באמצעות מזומנים.

מיקרוסופט עשתה כל שביכולתה כדי לבלום את גוגל מלהיכנס אל תוך דפדפן אקספלורר. שם, גוגל לא יכלה לקנות את דרכה אל הגולשים של רדמונד. משתמשי הדפדפן הותיק של מיקרוסופט תמיד התקשו לשנות את ברירת המחדל ("בינג"), למרות שגוגל השקיעה משאבים אדירים בפיתוח חלופות (ה"טולבר" כמסלול עוקף, למשל), התנעת קמפיינים ואפילו יצירת גרסת "אקספלורר" חלופית שבה גוגל הוא מנוע החיפוש הראשון.

עכשיו, כאשר גוגל היא ברירת המחדל ב-3 מתוך 4 הדפדפנים הבולטים בשוק, אפשר לומר שגוגל הצליחה לקנות את מעמדה המונופוליסטי בכסף מלא, ובלי שאנחנו נדע איך, למה וכמה. קהל המשתמשים הגדול של גוגל ברחבי העולם אמור להבין כיצד "זכה" גוגל להיות ברירת-המחדל ב"ספארי" של אפל, "פיירפוקס" של מוזילה, וכמובן "כרום" של גוגל עצמה.

זה נכון שבמהלך התקנת "כרום", גוגל שואל את המשתמש באיזה מנוע חיפוש הוא רוצה לבחור בתור ברירת-מחדל. יש לשים לב, למשל, שבישראל ניתנת למשתמש בחירה מתוך שלוש אפשרויות: גוגל, בינג או וואלה; אך בשתיים מתוך שלוש האפשרויות, מדובר בגוגל -- כי וואלה משתמשת בגוגל כמנוע החיפוש שלה. במקרה הנדיר שבו המשתמש בוחר "בינג", הדפדפן של גוגל יטרח לשאול את המשתמש שוב ושוב האם הוא רוצה לשנות את ההגדרות כך שגוגל יהיה ברירת המחדל.

גוגל היא חברה ציבורית, שמפרסמת על עצמה הרים של מידע. בכל יום, עולים עוד ועוד "פוסטים" בבלוגים של גוגל, המגוללים שורה ארוכה של יוזמות ורעיונות, קמפיינים ומבצעים מכל הסוגים והמינים. בהפצצת המידע הבלתי-פוסקת הזו, מצליחה גוגל ליצור מסך-עשן יחצנ"י, דרכו היא מחביאה את סודותיה העסקיים הגדולים: איך היא הצליחה לגרום לנו, הגולשים, להשתמש בגוגל בלי לחשוב בכלל - גם במוצרי אפל, גם במוצרי מוזילה וגם ב"כרום".

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012