19.12.2011

הדרת נשים - חיפוש חדש נולד

המונח "הדרת נשים" נולד רק בדצמבר 2011, למרות עשרות שנים של פמיניזם ישראלי. ב"גוגל" אפשר לראות מתי הופיע החיפוש הזה לראשונה, מאיפה הוא מגיע, מהן הוריאציות שלו, ואיך זה קשור לשירת נשים


זה התחיל עם שירת נשים, מושג שבקושי זכה להתייחסות בציבוריות הישראלית עד לאחרונה.


ה"שיא" הראשון נרשם באמצע ספטמבר, סביב פרשת ההדחה של צוערים דתיים, שיצאו בעת טקס ובו שירה של זמרות חיילות. בסוף ספטמבר נראה היה שהעניין נרגע, אך הוא פרץ שוב בנובמבר, לאור הסערה במגזר הדתי, התבטאויות של רבנים - ולבסוף הבדיחה המביכה של אהוד ברק מול הרמטכ"ל גנץ.


שירת נשים - חיפושים בגוגל: ספט'-דצמ 2011; מקור: Google Insights



שירת הנשים, שהסעירה את דעת הקהל, נותרה עניין צה"לי בעיקרה. אך היא הובילה להתפתחות "שיח הדרת נשים", ראשון מסוגו בישראל.




מאז שיש לנו נתונים מדויקים על חיפושים בגוגל בישראל (2004, פחות או יותר), לא נרשמו חיפושים על "הדרת נשים". הביטוי הזה חדש לגמרי, והתקשורת הישראלית המציאה אותו מאפס, בסביבות נובמבר 2011.


עד היום הופיע הביטוי "הדרת נשים" כ-131,000 פעמים ברשת הישראלית, והמספר עולה בקצב מרשים.


חיפושים על הדרת נשים בדצמבר 2011 (מקור: Google Insights)


ניתן לראות עלייה דרמטית בחיפושים על "הדרת נשים" בגוגל, במהלך דצמבר. מפתיע לגלות שכמעט כל החיפושים מגיעים מאיזור ת"א, לפי גוגל אינסייטס (Google Insights). הדבר מלמד על כך שההתעניינות בנושא מגיעה מן המגזר החילוני, ולא מן המגזר הדתי, הממוקם בחלקו הגדול באיזור ירושלים. עם זאת, צריך לסייג ולומר שחלק גדול מן החיפושים בישראל מיוחס למחוז ת"א, בגלל מגבלות טכנולוגית של גוגל.


בניגוד לשירת נשים, שנתפסת כנושא בעל עניין מוגבל, נושא הדרת נשים נוכח בכל מקום: בתחבורה ציבורית, במקומות עבודה, בתי כנסת, פוליטיקה ועוד. נשים לא מרבות לשיר בציבור, אבל הן מודרות כמעט בכל תחומי החיים - ואפשר לראות את זה בחיפושים שלנו בגוגל.


גוגל מעדכן את הצעות השאילתות שלו בצורה מהירה יותר מבעבר, ולכן אפשר כבר לראות הצעות ספציפיות על נושא הדרת הנשים, ישר מתיבת החיפוש של גוגל ישראל:


הצעות גוגל ישראל על "הדרת נשים"




תוך התבססות על חיפושים מן החודשיים האחרונים, גוגל מציע:


  • הדרת נשים
  • הדרת נשים מהמרחב הציבורי
  • הדרת נשים ויקיפדיה (עדיין איך ערך כזה)
  • הדרת נשים בירושלים (כאמור, חיפושים מאיזור ת"א)
  • הדרת נשים בצה"ל (מהדהד את נושא "שירת נשים")
  • הדרת נשים ירושלים (בירת ישראל מובילה בהדרה)
  • הדרת נשים מה זה (התקשורת מחדירה מונחים חדשים, והציבור מנסה להישאר בעניינים)
  • הדרת נשים מבתי קברות (קדישא אוסרת לעיתים על נשים לשאת הספד, וקיימת הפרדה בהלוויות)


גם כאשר מחפשים באנגלית "Exclusion of Women", ידיעות חדשותיות באנגלית מהרשת הישראלית מככבות בראש עמוד התוצאות.


נראה שתופעת הדרת הנשים מצביעה על ההתפתחות הטבעית, הבלתי-צפויה והבלתי-מתוכננת של השיח הציבורי בישראל. נושא שהוזנח עשרות שנים, יכול להתפרץ ביום אחד, משום מקום, ורק בזכות כלים פומביים כמו גוגל אנחנו יכולים לנתח אותו, כמעט בזמן-אמת.

תגובה 1:

שי אמר/ה...

כן, כל שבוע כמעט יש טרנדים מטורפים כאלו. מאז שיצאה גוגל טרנד ישנם לא מעט מקדמי אתרים אשר משתמשים בכלי על מנת להשיג כמויות אדירות של תנועה. הם נכנסים לגוגל טרנדס ובודקים מהם המילים הכי פופולאריות נכון להיום. מילות המפתח האלו בדרך כלל בעלות תחרות נמוכה כיוון שהמושגים האלו הפכו לנצפים כל כך רק בזמן האחרון ובדרך כלל אינם מביאים תנועה כה רבה. במהירות מדהימה מקדמי האתרים בונים אתר חדש בנושא מפציצים אותו בלינקים ומביאים אותו לעמוד הראשון ובכך זוכים להמון תנועה ולהמון קליקים על המודעות שלהם.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012