1.12.2011

גוגל פלוס בתמונות

הרשת החברתית הכושלת של גוגל נחשפת בתמונות גולשים: "ובינתיים, בגוגל+....". האנשים שהצטרפו ל"פלוס" משקפים תחושות של בדידות, מבוכה ואכזבה.














בתמונות שהעלו משתמשים ב"גוגל פלוס" נחשפות התחושות הנפוצות של משתמשי גוגל פלוס:

1) שממה
2) בדידות
3) תחושה של מסיבה ללא משתתפים
4) נוכחות של אנשים דחויים-חברתית
5) יותר מדי גברים, אין נשים בכלל
6) עיירת-רפאים (תופעה מוכרת בארה"ב)
7) מסיבה שבה אתה הוא המוזמן היחיד
8) מדבר עם "גוויות" (חשבונות מתים)


פייסבוק לא צריכה לדאוג
כלי תקשורת רבים, הנתמכים וממומנים ישירות ע"י גוגל (כספי פרסומות), עדיין מנסים להחניף לרשת החברתית הכושלת של גוגל. אבל כפי שזה נראה כעת, אפילו בפייסבוק כבר לא מודאגים יותר.

מנתונים שמציגה גוגל בעצמה, דרך שירות התובנות שלה (Insights), אפשר לראות בבירור את התמונה המלאה - הגולשים ניסו את גוגל פלוס, אבל החליטו שהיא לא שווה כלום. השירות הושק בסוף יוני 2011, זכה לחשיפה, אבל התדרדר במהירות אדירה. הוא נפתח לכלל הגולשים בספטמבר, זכה ל"גל שני" קטן הרבה יותר, ושוב צנח אל השיכחה, נטוש ועזוב:

בתמונה: חיפושים על "גוגל פלוס" החל מיוני 2011 (מקור: Google Insights)

למרבה הפליאה, דווקא "אורקוט" (Orkut), הרשת החברתית הכושלת הקודמת של גוגל, מובילה על גוגל פלוס בצורה מוחצת. אורקוט, שהושקה ב-2004, פופולרית כיום רק בברזיל, פרגוואיי והודו. למרות שנכשלה ברוב מדינות העולם, הרייטינג של "אורקוט" עוקף בקלות את זה של "גוגל פלוס", לכאורה פרוייקט-הדגל של גוגל כיום.

בתמונה: נתוני חיפוש ב-2011 של אתר אורקוט נגד גוגל פלוס (מקור: Google Insights)


מערכת היחצ"נות של גוגל עושה מאמצים אדירים כדי ליצור רושם של צמיחה מתמדת, אבל המציאות העגומה כבר ידועה היטב למרבית המשתמשים הרציניים בפייסבוק, כמו גם המשקיעים של גוגל והאנליסטים הבודקים את סיכוייה של גוגל בשוק הרשתות החברתיות.

אולי זה נשמע שחצני להכריז על כישלונה של גוגל פלוס בשלב כה מוקדם, אבל אם להסתמך על הנתונים המוצגים בכלי כמו "גוגל אינסייטס" (Google Insights), הרי שמדובר בפרויקט כושל, שיש להכריז על סגירתו מוקדם ככל האפשר, רצוי בתחילת 2012.


למה גוגל נכנסה לקרב הזה?
גוגל הקימה את "+" מפני שפייסבוק נוגסת בשוק הפרסום שלה. כמעט כל דולר פרסומי שהולך לפייסבוק, היה יכול ללכת לגוגל. שתי החברות מתחרות בדיוק על אותו פלח-שוק: עסקים קטנים, בינוניים וגדולים המפרסמים באינטרנט במודעות לפי קליק. גוגל תעשה הכל כדי להחליש את פייסבוק, מפני שפייסבוק "גונבת" ממנה כסף.

גוגל לא תסגור את "פלוס" כפי שסגרה את "גוגל באזז", לפחות לא באותה מהירות. הבעיה היא, שגוגל לא מתייחסת ל"פלוס" בתור ניסוי, אלא משליכה את כל המוניטין שלה על היוזמה היומרנית הזאת. כולם יודעים שפייסבוק היא מונופול בעייתי, שפוגע בפרטיות ומזלזל במשתמשים שלו, אבל גוגל פלוס חסר את הדבר היחיד שרשת חברתית זקוקה לו: סיבה להיכנס.

נכון לעכשיו, איתור חברים בגוגל פלוס לא מאפשר תקשורת ישירה באמצעות שליחת הודעה. זה הופך את הרשת הזאת להרבה פחות מועילה לעומת פייסבוק. ברגע שמצאתי אדם מעניין בגוגל פלוס, אי-היכולת שלי לתקשר איתו, באמצעות כלי מהיר שעוקף את התלות בדואר אלקטרוני, יורה ל"גוגל פלוס" ברגל.

המאבק בין פייסבוק ובין גוגל+ הוא מאבק עיקש, ארוך ומלוכלך. שני הצדדים יעשו הכל כדי לנצח בו. גוגל מאמינה שפייסבוק תדעך ותיעלם בשלב מסוים, ואז חברי פייסבוק יעברו בהדרגה ל"פלוס". בינתיים, גוגל מקיזה דם ודולרים בזירה הזו, בה היא נתפסת כ"לוזרית" בטווח הקצר והבינוני.

אבל הכי חשוב: אם גוגל מרשה לעצמה להיכשל בתחום הרשתות החברתיות, אולי זה סימן שאין תחרות אמיתית בענף מנועי החיפוש?

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012