14.6.2011

דפים מיידיים - גוגל מציג את אינסטנט פייג'ס ב'כרום'

גוגל הכריזו היום על שירות חדש בדפדפן כרום: האתר הראשון בתוצאות החיפוש מתחיל להיטען עוד בטרם הקלקת עליו. השאלה היא: אם זה מה שהגולש באמת רוצה, למה לא להעביר אותו לשם ישירות?


בהמשך ל"אינסטנט סרץ'" (instant search), השירות המהפכני שטוען תוצאות חיפוש באופן מיידי עוד לפני סיום הקלדת השאילתא, גוגל הכריזו היום על פיתוח חדש: אינסטנס פייג'ס. מה זה אומר? דפדפן כרום "מנחש" שהגולש ירצה את התוצאה הראשונה, טוען את העמוד הרלוונטי "מאחורי הקלעים" עוד בטרם הגולש הקליק על התוצאה הזו, וכאשר מתבצעת ההקלקה - האתר נטען מיד, בלי להמתין.

עד כמה שהחידוש הנ"ל מועיל לגולשים רבים, הוא מעלה שאלה מהותית בתחום החיפוש: אם אנשי גוגל משוכנעים שהתוצאה הראשונה היא הטובה ביותר עבור המשתמש הממוצע, מדוע הם לא מעבירים את המחפש ישירות לאתר, בלי לשמש מתווך מעצבן בתהליך הניווט הקצר הזה?

"אנחנו כאן בשבילך"
אנשי גוגל יוכלו לומר שהם רוצים לשמור על כל האופציות שלכם פתוחות: דף תוצאות החיפוש מציג לכל אחד מגוון דמוקרטי של תוצאות, המשקף את המציאות. אבל זה קצת סותר את המסר המרכזי של שירות אינסטנט פייג'ס: "אנחנו בטוחים שאתה רוצה את התוצאה הראשונה, במקרה הזה". ואם זה כך - אז למה גוגל מכריחים אותי לעבור דרך עמוד תוצאות החיפוש מלכתחילה?

גוגל מספיק מתוחכם כדי לדעת מראש באילו מקרים הגולש רוצה את התוצאה הראשונה בלי בלבולי-שכל, ובאילו מקרים הוא ירצה לראות עוד תוצאות. גוגל גם יודעים באילו מקרים הגולש יתעצבן אם יגלה ששלחו אותו אוטומטית אל התוצאה הראשונה. וגוגל כמובן יודעים על כל שאר המקרים, שבהם התוצאה הראשונה דווקא לא היתה הבחירה היחידה המוצלחת עבור המשתמשים.

כרום מעמיד פני טיפש
דפדפן "כרום" עשה דבר מחוכם, שלא לומר ערמומי, במנגנון הניווט שלו: כאשר הגולש מחפש אתר ספציפי, כרום מתעקש להעביר אותו לחיפוש בגוגל, למרות שהוא יודע טוב מאוד שהגולש מעוניין להגיע מיד לאתר ספציפי. 'כרום' מעמיד פנים שהוא לא מבין את השאילתא, הכל כדי שגוגל יוכל להציג תוצאות חיפוש (ופרסומות).

החידוש-לכאורה של Instant Pages מבית גוגל, רק מעצים את האבסורד: לא משנה ש"גוגל כרום" יודע לאן אתה רוצה להגיע -- הוא תמיד יעביר אותך דרך גוגל, לא משנה מה. הביטחון הדתי של גוגל ביכולת הניבוי הסטטיסטי שלו, לא משקף את הדבר הנכון שהוא אמור לעשות: להימע מלשמש מתווך-בכוח בין גולשים ואתרים.

דוגמה: נגיד שאני כותב בגוגל "נתבג". אני מחפש את האתר הרשמי של שדה התעופה, נכון? גוגל יודע את זה. הוא יכול להטיס אותי ישירות לאתר נתבג הרשמי. אבל הוא לא עושה את זה. הוא רוצה שאיחשף לעמוד התוצאות המבריק שלו. והוא גם טוען לי את אתר נתבג "ברקע", בלי שאשים לב.

זה נחמד שגוגל מנסה לחסוך לי זמן בעזרת "דפים מיידיים". אבל מי צריך את הפטנט המחוכם הזה? דפדפן כרום היקר, תן לי להגיע מיד לאתר נתבג, בלי לעבור דרכך. האינטרס של גוגל ברור: להמשיך להיות צומת-דרכים קריטית ביני ובין האתר שאני רוצה להגיע אליו, להיות שחקן מרכזי באינטרנט, ולחזק את כוחו הכלכלי.

לפחות תציע לי משהו
מה שמעצבן בכל הסיפור הזה, הוא שמהנדסי גוגל תמיד יוכלו להתחמק מאש הביקורת בעזרת טיעון מיתמם, דהיינו הרצון לתת את מלוא אפשרויות הבחירה. נגיד שאנחנו מאמינים לטיעון הזה. אדרבא: אם כל זה באמת נכון, ואנשי גוגל בטוחים שאני חייב לעבור דרכם - האם דפדפן גוגל כרום אי-פעם יציע לי להגיע ישירות לאתר, במקרה שהקלדתי את שמו, כאחת מתוך האופציות האוטומטיות המופיעות מתחת לתיבת החיפוש בדפדפן?

אין סיכוי שזה יקרה.

גוגל, למרבה הצער, הפכו את עצמם ל"יאהו" (פורטל דביק) מסוג חדש: הם לא ממש רוצים שתגיע ליעדך במלוא המהירות. הם תמיד ירצו שתעבור דרכם. במקרה של דפדפן כרום, הם ימנעו ממך לקפוץ הישר לאתר המבוקש - ויתעקשו להכניס אותך אל העולם שלהם: דף תוצאות החיפוש הקדוש, שבו מככבות פרסומות יקרות-ערך.



הוסף רשומת תגובה
כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012