19.8.2010

חרקירי: מנוע החיפוש של וואלה


וואלה כל כך לא בטוחה באיכות מנוע החיפוש שלה, עד שהיא מציעה בתוצאותיה חיפוש חלופי במדריך העסקים של בזק באינטרנט; למה בעצם? בזק בינלאומי היא גם בעלת מניות ב"וואלה", ולכן הפלונטר

מי שמחפש "ביטוח" במנוע החיפוש של וואלה, מקבל:
1) שלושה קישורים ממומנים
2) הצעה לחפש 'ביטוח' במנוע החיפוש של בזק (b144)
3) תוצאות חיפוש של "יאהו"

זהו, למעשה, חרקירי באינטרנט. וואלה מעבירה את הקהל שלה אל מפרסמים חיצוניים. לאחר מכן היא מעבירה את השאריות אל חברת בזק, שהיא בעלת עניין בחברה (בזק בינלאומי מחזיקה 45% מחברת וואלה תקשורת). בסוף, מקבלים גולשי וואלה תוצאות חיפוש טבעיות בשיתוף יאהו, גם היא חברה חיצונית.


זוהי חווית משתמש בעייתית ביותר. שלושה קישורים ממומנים בתחילת החיפוש הם לא חטא גדול מדי: אחרי הכל, גם גוגל עושה בדיוק אותו הדבר. אבל ההצעה לחפש את אותה מילת חיפוש במדריך העסקים של "בזק" שקולה להתאבדות. אם הייתי רוצה לחפש חנות פרחים ב-144, הייתי כבר עושה זאת, לא הולך דווקא לוואלה. בשוק החיפוש, המנוע של בזק הוא מתחרה ישיר של וואלה, כפי שהוא מתחרה ישיר של דפי זהב.


שילוב מנוע חיפוש חלופי בתוך תוצאות חיפוש טבעיות של מנוע חיפוש אחר היא תופעה בעייתית מאוד מבחינת המשתמש הסופי. לא רק שהיא מעידה על חוסר ביטחון מצד מנוע החיפוש המקורי - היא גם יוצרת בלבול באשר למניעים של מנוע החיפוש המציע את החלופה.

אם אנשי וואלה מאמינים שחיפוש במדריך העסקים של בזק היא הצעה נכונה ושימושית לגולשי וואלה, מדוע לא להפנות את החיפוש לשם מלכתחילה? ואם ההצעה אינה נכונה, מדוע להסכים לשלב את מנוע החיפוש המתחרה של בזק בתוצאות החיפוש של וואלה? האם מישהו ב"וואלה חיפוש" רוצה להתאבד?

העובדה ש'בזק בינלאומי' היא בעלת עניין בחברה כמו וואלה היא השיקול האחרון בשילוב מנוע החיפוש של 144 בתוצאות החיפוש של וואלה. השיקול הפנימי-ארגוני של וואלה מחזק את הרושם לפיו ישראל היא מדינה שסובלת מריכוזיות-יתר בשוק התקשורת. מבחינת המשתמש הביתי, לא בטוח שהוא אוהב את הנישואים הכפויים בין וואלה ובין בזק.

תוצאות החיפוש הטבעיות של וואלה מגיעות מחברת יאהו (Yahoo), ספק טכנולוגיה בינלאומי. אפילו יאהו לא מציע לגולשים שלו לחפש במנועי חיפוש חלופיים על הביטוי המקביל (insurance). יאהו מאמין בתוצאות שלו, ולא מספק לגולשים חווית משתמש מבלבלת. יאהו לא עוסק בחרקירי: הוא מספק תוצאות חיפוש מקוריות, ולא יותר מזה.

הציניקנים יגידו שדווקא ההסתמכות על יאהו היא מגוחכת, כיוון שמיקרוסופט ויאהו מתאחדות לענק-חיפוש אחד ויחיד. אבל אף אחד לא רואה את "בינג" מוכרת את החיפוש שלה לאף מנוע חיפוש אחר, טוב ככל שיהיה. המסקנה פשוטה: אם יש לך מוצר חיפוש טוב, אל תיתן את הרושם שאתה לא מאמין בו. מי שלא מאמין בעצמו, אף אחד אחר כבר לא יאמין בו.

עדכון (2012): וואלה סגרה את מנוע החיפוש שלה בסוף מרס 2011, והחליפה אותו בגוגל.

תגובה 1:

שמוליק אמר/ה...

נראה לי דווקא שהקטע עם בזק הוא לא בעייתי.

הרי כשאני מחפש ביטוח במנוע חיפוש, אני רוצה אתרים של ביטוח. לא הייתי רוצה שהם יביאו לי תוצאות של סוכנים. בכלל איך מדרגים תוצאות כאלה?

מבחינתי ההפניה לבזק זה עוד אחד מהקישורים הממומנים.

מה שיותר מטריד זה:
1) השת"פ עם יאהו
2) מה בכלל יש לך לחפש במנוע החיפוש של ואללה/יאהו? יש שם משהו יותר טוב/רלבנטי מגוגל?

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012