19.7.2010

צנזורת מנועי חיפוש בפעולה: בינג סין


לעתים נדירות אפשר לראות בעיניים את הצנזורה הסינית בפעולה. התוצאה זמינה לכל דורש בגרסה הסינית של "בינג", מנוע החיפוש הבינלאומי של מיקרוסופט.

רק חפשו בגרסה הסינית של מנוע 'בינג' את הביטוי "פאלון גונג" באנגלית, ותוכלו לראות איך חברת התוכנה האמריקנית משתפת פעולה עם המדינה בעלת כמות הפרות זכויות האדם הגבוהה ביותר בעולם כיום. הנהלת מיקרוסופט החליטה "להתפשר" על עקרונותיה הנעלים, להיות חלק ממערך הדיכוי השלטוני בסין, והכל - כדי לעשות כסף מפרסום ושיווק באינטרנט.


זוהי התוצאה הראשונה המתקבלת ב"בינג סין":

Truth on Falun Gong

www.facts.org.cn is a website on studying Falun Gong in the world, especially in China, and is wholly absorbed in collecting the related information about it.
english.kaiwind.com/ebook/index.htm · 缓存页


השלטון הסיני מציג את "האמת על פאלון גונג". זוהי אינה האמת, אלא כתב הסתה ממשלתי. שאר התוצאות הן בדיוק באותה רוח, ורובן מגיעות מאותו קומץ אתרים, המשוכפל על פני מספר כתובות שונות. המטרה ברורה: להכפיש את תנועת פאלון גונג, הנרדפת באכזריות יתרה על ידי הדיקטטורה הסינית. הצנזורה של "בינג סין" כיום דומה מאוד לצנזורה שלה הסכים "גוגל סין" עד לא מזמן בכתובת google.cn לפני שהשבית את פעילותו ועבר להונג-קונג.

במקום להציג מגוון מקורות בלתי-תלויים, "בינג סין" המצונזר מציג אך ורק את הדומיינים המפוקפקים הבאים:
kaiwind.com
douban.com
cnfxj.org
bookschina.com
worldcat.org
facts.org.cn
yisou.com
advantacell.com
xinhuanet.com


המגמה אחידה באופן מפחיד: להציג מידע שלילי על התנועה ופעיליה הרבים, לדכא מקורות מידע מערביים (ויקיפדיה, עיתונים, אתרי חדשות אנגלו-סקסיים, בלוגים, אתרי ביקורת ממשל וזכויות אדם), ולהסתיר את האמת מן המשתמש הסיני. כדי לראות את התוצאות המצונזרות, צריך לבחור ב'בינג' את "הרפובליקה העממית של סין" בתור מדינת החיפוש.

כמו כל צנזורה בהיסטוריה, גם לה יש מגבלות ברורות: חיפוש תמונות על 'פאלון גונג' ב"בינג" הסיני, יביא תוצאות בלתי מחמיאות בעליל, עבור המשטר הסיני המתעלל. ככה זה כשאתה פקיד סיני - אין לך אפשרות לשלוט לגמרי על כל זרימת המידע. יש בכך משהו מנחם, למרות שהוא לא מוריד כהוא-זה מאחריותה של מיקרוסופט למעילה המבישה בתפקידה כספקית מידע נייטרלית ואמינה, שאינה אמורה לחסום אתרים ולהסתיר את קיומם מלקוחותיה הסינים.


רקע לפרשה
פאלון גונג, המכונה במקור "פאלון דאפא", אינה כת קראטה או מחתרת טרור. זו בסך הכל תנועה רוחנית המבוססת על שיטת תרגול של צ'י גונג/קונג. התנועה צברה תאוצה מדהימה החל משנות ה-90 בסין. תנועות המבוססות על צ'י קונג היו תמיד פופולריות בסין. הממשל הסיני סובלני רק כלפי 5 דתות: בודהיזם, טאואיזם, איסלאם, קתולים ופרוטסטנטים (שימו לב שהדת היהודית לא נכללת ברשימה הזאת).

השלטון הסיני ניסה לדכא את פאלון גונג בכוח, בטענה שמדובר ב"כת רעה" (evil cult), המזיקה לבריאות והפועלת ללא סיווג דתי וללא היתר חוקי. המאבק בתנועה היה מהיר, נחוש ואכזרי ביותר. המשטר לא חשש לפגוע בילדים, נשים קשישות, משפחות עניות, מאמינים תמימים, פציפיסטים ואנשים ללא כל רקע פלילי או פעילות המזכירה כת סגורה. כוחות האכיפה תקפו באופן גורף את כל פעילי הארגון, ושלחו אותם לעבודה בכפייה, עינויים, קצירת איברים ומוות.

לרוע מזלו של הממשל הסיני, דיכוי פאלון גונג הפך לאחד מהאירועים המתוקשרים ביותר בתולדות סין המודרנית, וכיום הוא נחשב לאחד מן המעשים המתועבים שביצעה הממשלה ה"קומוניסטית" בעשור האחרון. באופן אירוני, אלפים מבין חברי פאלון גונג היו עובדי הממשל. אלימות המשטר פילגה את החברה הסינית, שמאסה בדיקטטורה העממית. אך בגלל עוצמתו האדירה של הממשל הסיני, מתנגדי המשטר מוצאים את עצמם חסרי-ישע מול מליוני עובדי המשטרה, הצבא, הביון והשפיטה של המפלגה הקומוניסטית הסינית.


הם מענים גם אוסטרלים
לפרשת פאלון גונג יש השלכות פליליות בינלאומיות מובהקות: נשיא סין לשעבר, ג'יאנג זמין, ובכיר סיני נוסף בשם לואו גאן, לשעבר ראש "משרד 6-10", הזרוע הביצועית של המפלגה הקומוניסטית הסינית שהוקמה כדי לרדוף את מתרגלי הפאלון גונג - שניהם נתבעים באוסטרליה בעוון רצח-עם ועינויים של מתרגלי פאלון גונג.

זאנג צ'ואינג (Zhang Ciuying), אזרחית אוסטרלית שנולדה בסין, נסעה לסין והפגינה נגד מדיניות הממשל הסיני בנושא פאלון גונג. צ'ואינג נעצרה, נכלאה ועונתה במשך חודשים על ידי אנשיו של לואו גאן. בתגובה, הגישה צ'ואינג את התביעה נגד סין במדינתה, אוסטרליה. התביעה חשפה את השלטון האוסטרלי למסכת לחצים אדירה כדי למנוע את ההליך, ואיתגרה את גבולות הכוח והמוסר של מערכת המשפט הבינלאומית כיום.

איתרע מזלה של התנועה, והלוגו הרשמי שלה כולל בתוכו את ה"סווסטיקה" (צלב קרס), המופיע תדיר במקדשי הינדו, פסליו של בודהא וכמובן בדתות הג'ייניסטיות. אין שום קשר לנאצים. כך נראה הלוגו שלהם, ולמרות שהוא עלול להיראות נורא ואיום בעיני הישראלי הממוצע, צריך להבין שהרתיעה שלנו מצלב הקרס אינה מבוססת על הבנה היסטורית מלאה.

לא רק "בינג" משתתף פעיל בחגיגת הצנזורה: באופן מחשיד, חיפוש על פאלון גונג (באנגלית) בגרסה הסינית של יאהו מחזיר הודעת שגיאה. זה גם המצב כאשר מחפשים פאלון גונג באנגלית במנוע החיפוש המוביל כיום בסין, באידו (baidu). רוב מנועי החיפוש בסין, כך מסתבר, מוכנים לשתף פעולה עם זוועות הממשל כדי להמשיך ולהתקיים.

גוגל הפסיקה לצנזר תוצאות חיפוש בחודשים האחרונים, והגרסה ההונג-קונגית של גוגל מספקת תוצאות חיפוש מלאות, בלתי-מצונזרות, רלוונטיות ומדויקות לחיפושים על פאלון גונג בשפה האנגלית והסינית.


למה איכפת לנו, הישראלים
"מה איכפת לי מפאלון גונג?", אומר לעצמו הישראלי הממוצע. "שימותו כולם. זה בכלל לא קשור אליי".
בעידן הגלובליזציה, כל מה שקורה בסין משפיע ישירות גם עלינו - ובצורה מורגשת.
ראשית, גם בישראל פעילים חברי פאלון גונג, והם מודאגים מן המצב של עמיתיהם בסין.
אבל לא פחות חשוב: חברת מיקרוסופט מפעילה נציגות בישראל, חברת "מיקרוסופט ישראל".

עובדי "מיקרוסופט ישראל" צריכים לשאול את ההנהלה שלהם כמה שאלות קשות על הצנזורה הדיגיטלית שמפעילה מיקרוסופט עבור הממשל הסיני, ממניעים של תאוות בצע בסיסית:

1) למה משתפת מיקרוסופט פעולה עם ממשל רצחני המפר ברגל גסה את החוק הבינלאומי?
2) מדוע מסכימה מיקרוסופט לציית לחוקים שאינם עומדים בסטנדרטים מערביים?
3) מה מונע מחברה גדולה כמו מיקרוסופט לשתף פעולה עם נסיונות צנזורה דומים בישראל ובארה"ב?
4) האם אין שום גבול אתי, מוסרי או משפטי כאשר מדובר בחדירה אל השוק הסיני הגדול?
5) מדוע לא תציב מיקרוסופט אולטימטום בפני השלטון הסיני, שבו תפסיק לשתף פעולה עם הצנזורה?
6) האם מיקרוסופט מודעת לעובדה שחלק ניכר מפעילי פאלון גונג הם לקוחות מיקרוסופט?
7) האם מיקרוסופט טרחה ליידע את עובדיה שהיא מסייעת לשלטון הסיני לשקר לסינים ולהסתיר מהם מידע?
8) האם מיקרוסופט בכלל מודעת לזוועות שמעולל השלטון הסיני למליוני פעילי פאלון גונג?
9) מי מבטיח לנו שמיקרוסופט לא מצנזרת מידע קריטי גם בדמוקרטיות אירופאיות?
10) האם למישהו במיקרוסופט איכפת מכך שמליוני סינים נרדפים, נעצרים, נכלאים, משועבדים ונרצחים?


סוף דבר
החלטתי לא להשתמש ב"בינג" כל עוד הוא ממשיך לשתף פעולה עם הצנזורה הסינית.
במקביל, חשוב להביע תמיכה ברורה וחד-משמעית בהחלטתה של הנהלת גוגל להפסיק לצנזר תוצאות חיפוש בסין.
בשוק החיפוש המסחרי כיום, גוגל היא צדיקה אחת בסדום.

2 תגובות:

דובי אמר/ה...

א. מה מפוקפק ב-worldcat.org? מדובר באתר קטלוג ספרים עולמי.
ב. חשוב להבין מה בדיוק מסונן על ידי בינג (ולשעבר על ידי גוגל): המידע שמוצג הוא רק מידע שנגיש מתוך המדינה. כלומר, האתרים שסוננו החוצה הם אתרים שבין כה וכה המשתמש הסיני לא יוכל להגיע אליהם מפאת חומת האש הסינית. לא שזה הופך את מיקרוסופט לקדושים, אבל אני חושב שכדאי להבהיר את זה.

אגנוס אמר/ה...

א. צלב הקרס הנאצי והסמל המדובר אינם זהים, אלא הפוכים בכיוונם.

ב. חסר ברשומה שלך הסבר מינימלי על החלטת הסינים לרדוף את מתרגלי הפאלון גונג. משתמע מהרשומה שלך שפקיד סיני החליט יום אחד לרדוף מישהו, ורק במקרה הוא בחר להתנכל לפאלון גונג, למרות שבאותה מידה הוא היה יכול לבחור את האנשים שאוהבים ללכת עם חולצות ירוקות.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012