15.6.2009

דירוג בלוגים במנועי חיפוש

פטנט שהוגש בארה"ב בתאריך 13/9/05 ופורסם ב-15/3/07 חושף, ככל הנראה, כמה מן הפרמטרים המרכזיים בדירוג של בלוגים במנועי חיפוש בינלאומיים.

הפטנט הוגש על ידי מהנדסים ומפתחים מטעם גוגל, אך שמה של החברה לא מוזכר בגוף הטקסט. סביר להניח שלפחות חלק מן הממציאים עבדו בחברת בלוגר (שנרכשה ע"י גוגל), וסייעו לפתח את חיפוש הבלוגים של גוגל.

אז מה אומר, למעשה הפטנט? שיש דברים "טובים" המצביעים על איכות גבוהה של בלוג, לעומת דברים "רעים" המצביעים על איכות מפוקפקת, ספאם או סתם העתקה מיותרת, המבוצעת לעתים ע"י מחשב למטרות שאינן רלוונטיות.


פרמטרים חיוביים: בלוג אהוב ע"י מנועי חיפוש

  • הבלוג מקושר מתוך "בלוגרולים", מערכות קישורים של בלוגים אל בלוגים אחרים
  • הבלוג מקושר מתוך הודעות דוא"ל (ג'ימייל, בשליטת גוגל, למשל)
  • הבלוג מקושר מתוך הודעות פורומים או בצ'אט ("מדברים" עליך)
  • הבלוג משתמש ב"תגים" (Tags) כדי למיין פוסטים ע"פ נושאים (מעיד על אינטליגנציה אנושית, משהו שאין לרובוטים של ספאם)
  • הבלוג מקושר מאתרים רבים ואיכותיים ברחבי הרשת (מקביל למדד פייג'ראנק של גוגל)
  • כמות הנרשמים אל ה"פיד" (RSS וכד') של בלוג כלשהו (באמצעות גוגל רידר, למשל, או טכנוראטי המפורסם)
  • ניתוח זרם הקליקים ("קליק-סטרים") אל בלוג כלשהו מתוך תוצאות החיפוש של מנוע מסוים (האם אנשים מעדיפים להקליק על בלוג מסוים דווקא, האם הם חוזרים אחורה לדף התוצאות, כמה זמן הם נשארים בבלוג וכו')


פרמטרים שליליים: בלוג שנוא ע"י מנועי חיפוש

  • פוסטים בבלוג מתפרסמים בשעות קבועות, או בתדירות צפויה-מדי (פוסט-בוט)
  • קיים הבדל בין התוכן המצוי בבלוג ובין התוכן המצוי ב"פיד" של הבלוג (מרמה/הונאה)
  • תוכן מועתק - היחס בין התוכן המקורי של הבלוג ובין תוכן המועתק ממקורות אחרים
  • שימוש במילות מפתח "חשודות" המופיעות דרך-קבע בבלוגים זבליים (גלולות שקשורות בצנעת הפרט, הלוואות מכל מיני סוגים וכל הג'אז הספאמי הזה)
  • פוסטים בעלי גודל זהה, או בעל דפוסי-גודל דומים (שוב - תוכנות ספאם מקצועיות)
  • קישורים קבועים לאתר אחד ויחיד (כך לא מתנהגים יצורי-אנוש)
  • כמות גדולה במיוחד של מודעות ובאנרים (כמו אתרי אדסנס חסרי משמעות)
  • מיקום הפרסומות בגוף התוכן (הפרסומת היא התוכן, למעשה)


מחשבות, הסתייגויות ומסקנות

חשוב לזכור שכל פטנט, אפילו אם פורסם כחוק, אינו מצביע על שימוש-בפועל של מגיש הפטנט. יכול להיות שגוגל הגישה פטנט ב-2005 אך יישמה רק חלק קטן ממנו במנוע חיפוש הבלוגים שלה. ג'ייסון גולדמן, למשל, אחד מכותבי הפטנט, שימש מנהל מוצר ב"בלוגר", אבל כבר עזב את גוגל באמצע 2006.

כמו כן, סביר להניח שמנועי חיפוש בלוגים משתמשים בפרמטרים נוספים שאותם הם אינם ששים לחשוף במסגרת הפטנטים הפומביים שאותם הם מפרסמים. דברים רבים קרו בעולם מאז ספטמבר 2005, ובגוגל -- כמו הבלוגוספירה עצמה -- רצים קדימה בקצב מהיר ביותר.

למרות שיש כמה הפתעות קטנות בשיטת דירוג הבלוגים המוצגת בפטנט זה (כמו למשל - קריאת דוא"ל של משתמשים כדי לקבוע דירוג בתוצאות חיפוש -- הסיוט הרטוב של כל פרנואיד), נראה שעיקר מטרת הפטנט היא להגן על מנועי חיפוש מפני ספאמרים מקצועיים.

ניכר מן הפטנט לדירוג בלוגים במנועי חיפוש שהבלוגים הטובים-באמת, אלו שתורמים תוכן איכותי לאינטרנט, זוכים לסיקור חיובי באמצעי התקשורת, לרמת קישוריות גבוהה בקרב בלוגרים אחרים, ובאופן כללי זוכים לתהודה קהילתית רחבה ומקיפה: גם בפורומים, גם בדוא"ל, גם בתוך פוסטים של אחרים.

בלוגים, מעצם טבעם, פגיעים לניצול זדוני מטעם תוכנות לייצור תוכן מועתק, אוטומטי או מזובל. לכן פיתחו מנועי החיפוש מנגנוני הגנה ("נוגדני ספאם-בלוג", אם תרצו) כדי להפריד בין הזיבלי, הסתמי, האיכותי והמצטיין. מעניין שדווקא מחשבים הם אלו שמחליטים בשבילנו היום מה זה "אנושי" ומה זה "ממוחשב".

בפועל, גוגל ודומיו מפתחים מחשבים "חכמים מבני-אדם" שמנסים לזהות את דפוסי ההתנהגות של מחשבים "קצת פחות חכמים", במה שנראה כמו מירוץ חימוש אינסופי בין מתכנתים שונים מכל העולם, שעובדים קשה יותר ככל שמבטיחים להם עתיד כלכלי טוב יותר. במירוץ הזה, הספאמרים נוחלים לא מעט נצחונות, כיוון שהם פשוט רבים יותר מן המהנדסים של מנועי החיפוש.


גוגל - שחקן מרכזי בתחום הבלוגים

בעיקר בגלל פלטפורמת "בלוגר" (Blogger.com) שאותה רכש ומפעיל כיום, גוגל משפיע על הבלוגספירה בצורה עקיפה. בלוגרים המשתמשים ברשת 'בלוגר' זוכים ליחס מועדף ב"גוגל", כיוון שהפוסטים שלהם מופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל תוך דקות ספורות, לכל היותר תוך שעות ספורות. גוגל גם תמך בלוקליזציה (בינאום = תרגום לשפות כל העולם) של מערכת "בלוגר", המאפשרת לכל בלוגר בעולם להתחבר אליה.

בזכות סינדיקציה חכמה (RSS או ATOM), גוגל יכול לסרוק בלוגים במהירות-שיא, ולהציג פוסטים רעננים עבור אנשים המחפשים נושאים חמים במיוחד. אם גוגל הוא מוציא-לאור (מו"ל) של בלוגים, הרי שרשת "בלוגר" מדורגת גבוה יותר ממה שמגיע לה. ל"גוגל" יש אינטרס חזק בהרחבת רשת הבלוגים שלו: חלק ניכר מן הבלוגים משתמשים במערכת "אדסנס", המזרימה סכומי כסף ניכרים חזרה אל "גוגל".

הנוכחות של אבא-גוגל על בנו הקטן "בלוגר" משפיעה גם על דירוג בלוגים במנועי חיפוש שאינם גוגל. זאת למה? כיוון שאם בלוג מסוים מקבל תנועה רבה דרך גוגל, הוא זוכה בקישורים רבים יותר - וכך מנועי חיפוש אחרים "מבינים" שהוא איכותי יותר.

[פורסם במקור ב-22/03/07 ועודכן שוב]


תגובה 1:

Tal Galili אמר/ה...

היי אורי.
הגעתי לבלוג שלך דרך חיפוש, ורציתי להציג בפניך (במקרה וזה מעניין עבורך לכתוב על זה), את מנוע החיפוש שאחי ואני השקנו בשם "בלוג סרצ'".
זהו חיפוש גוגל מותאם אישית, שמכיל רק בלוגרים ישראלים.

הכתובת היא:
www.blogsearch.co.il

מקווה שתמצא בזה עניין.

בברכה,
טל

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012