31.3.2009

חשיפה: ויקיפדיה מציגה פרסומות של גוגל

אתר ויקיפדיה בלתי-רשמי בכתובת wikipedia.co.il מציג פרסומות של גוגל, בניגוד מוצהר למדיניות של ויקיפדיה העולמית; הדומיין היה שייך למר אורן שץ, בעל חברת קידום אתרים; לאחר שנתיים של התעסקות משפטית, הועבר הדומיין ל'ויקיפדיה' [עודכן: 22/3/11]


בתמונה: מנוע החיפוש של גוגל באתר wikipedia.co.il

מדיניות ויקיפדיה היא פשוטה וחדה: פרסום הוא אסור. למרות שאנציקלופדיית ויקיפדיה יכולה לעשות עשרות מליוני דולרים בעזרת שילוב פרסומות בדפי האתר, היא לא עושה זאת. מדוע? כיוון שהיא עמותה ללא כוונת רווח, בעלת מדיניות אנטי-פרסומית מוצהרת.

לא כך בישראל: מזה זמן רב פועל כאן אתר ויקיפדיה לא-רשמי בכתובת wikipedia.co.il. האתר מכנה עצמו "ויקיפדיה", ונראה בדיוק כמו האתר המקורי של ויקיפדיה בעברית. באתר זה, ובניגוד לאתר ויקיפדיה העברי הרשמי, מוצגות פרסומות טקסט של גוגל. פרסומות אלו מוצגות דרך יישום שנקרא "חיפוש ערך", המבוסס על מנוע החיפוש המותאם-אישית של גוגל. שירות זה מאפשר לבעלי אתרים לחלוק הכנסות עם גוגל באמצעות הצגת פרסומות בחיפוש הפנימי באתר.

כך זה נראה באתר ויקיפדיה הלא-רשמי בכתובת wikipedia.co.il, בחיפוש על "משכנתא":

בתמונה: חיפוש המילה "משכנתא" באתר wikipedia.co.il
הערה: החיפוש מתבצע מתיבת החיפוש של גוגל,
ולא מתיבת החיפוש הימנית של ויקיפדיה
(צילום מסך: 31 מרץ 2009)


באתרי ויקיפדיה אחרים בעולם, אין חיפוש פנימי של גוגל. מדובר ביוזמה ישראלית פרטית של אורן שץ, מנהל חברת קידום אתרים. כבר בנובמבר 2007 ידע דוד שי, אחד החברים הפעילים ביותר בויקיפדיה הישראלית, על הפעלת הדומיין. עצם השימוש בדומיין כדי להציג את אתר ויקיפדיה, כפי שהוא, אינו מזיק בשום צורה, ולכן החליטו אנשי ויקיפדיה המקומית (עמותת ויקימדיה ישראל) להתעלם מן הסיפור.

בשיחה פנימית של אנשי ויקיפדיה כתב דוד שי: "הדומיין wikipedia.co.il מפנה לאתר ויקיפדיה העברית, כך שנכון לרגע זה אינו מעולל כל רע. אם הנושא חשוב לעמותת ויקימדיה ישראל, תוכל לקבל את הדומיין לבעלותה, בהסכמת בעליו או בלי הסכמתו (באמצעות פנייה לאיגוד האינטרנט הישראלי)". שי לא התייחס לנושא הפרסום של גוגל, כיוון שלא ידע על כך.

עם זאת, רק עם פניית "חופש החיפוש" לדובר עמותת ויקימדיה ישראל, איציק אדרי, נודע לויקימדיה ישראל על הפרסומות המופיעות באתר. פרסומות אלו, כאמור, מפרות בצורה ישירה את מדיניות ויקיפדיה העולמית. ההכנסות מן הפרסומות, אם יש כאלה, אינן עוברות לויקיפדיה. הן יכולות להגיע רק למר שץ, אם בחר לעשות כסף ממנוע החיפוש של האתר הזה.

תגובת דובר עמותת ויקימדיה ישראל:
"העמותה דיברה עם מר אורן שץ, שטען שהדבר נבע מתום לב. בעקבות השיחה הוסר במיידית לוגו ויקיפדיה מהאתר ונוספה הבהרה שלאתר זה אין קשר לוויקיפדיה. הנושא הועבר ליועץ המשפטי של העמותה להמשך בירור ובדיקה. תודה שיידעת אותנו על הסיפור". נכון למרץ 2011, הלוגו של ויקיפדיה עדיין מתנוסס בראש האתר של שץ.

העובדה שויקיפדיה בכתובת wikipedia.co.il מפעילה פרסומות של גוגל, בניגוד גמור למדיניות ויקיפדיה העולמית, יכולה לגרום לכך שחלק מן הגולשים יחשוב שויקיפדיה מרוויחה כסף מפרסום - פגיעה בתדמית הנקייה והאובייקטיבית של ויקיפדיה כמותג אינטרנט גלובלי.

גולשים אחרים עלולים לתהות מדוע ויקיפדיה מבקשת תרומות מן הגולשים, כאשר היא מקבלת תזרים מזומנים נאה בעזרת תוכנית שותפים (affiliate) עם מערכת הפרסום המשוכללת, היעילה והמשתלמת של גוגל אדוורדס (Google AdWords).

גולשים נוספים עשויים לשאול מדוע מפעילה ויקיפדיה שני מנועי חיפוש שונים באותו דף: האחד (מצד ימין) מופעל ע"י ויקיפדיה באופן עצמאי ומביא תוצאות ללא פרסומות, בעוד השני (במרכז האתר) מופעל ע"י גוגל ומציג פרסומות.

כך כותבים בויקיפדיה על נושא התרומות:

"כארגון ללא מטרות רווח התומך בקהילה עולמית של תורמים, אנחנו שואפים לשפר את המידע שאנו מביאים, ולהביא מידע נוסף, בכל השפות, לכל בני האדם בכל מקום, חינם וללא פרסומות. התרומה שלכם תסייע לנו להמשיך להפעיל את ויקיפדיה ולשפר אותה למענכם" [ההדגשות לא במקור]

אם השתמש שץ במנוע החיפוש של האתר כדי לעשות ממנו כסף, הרי שהכספים שקיבל שץ מן הפרסום בגוגל לא היו צריכים להגיע אליו, אלא כתרומה לויקיפדיה.

תגובתו של אורן שץ: "מאחר וכבר שוחחתי על הנושא עם אנשי ויקיפדיה, אז אין לי הרבה מה להוסיף בעניין."

במרץ 2011 פורסמה כתבה מאת עידן קינן ב-ynet, בה דווח כי איגוד האינטרנט הישראלי החליט להעביר לרשותה של ויקיפדיה, דרך עמותת ויקימדיה ישראל, את שני הדומיינים הבאים:
  • wikipedia.org.il
  • wikipedia.co.il
דובר ויקימדיה הדגיש, בתגובתו לכתבה, כי ויקיפדיה מחזיקה בסימן מסחרי רשום על הלוגו של ויקיפדיה, ולכן היא מעוניינת למנוע שימוש מסחרי או הטעייה, ולהפנות את הדומיינים הללו ישירות לאתר ויקיפדיה הרשמי.

לאחר שאורן שץ קיבל פנייה רשמית להעביר חזרה את הדומיין ל'ויקיפדיה', הוא הוסיף לעמוד הבית של האתר פרסומות תצוגה טקסטואליות של גוגל. כך זה נראה בפועל, בעמוד הבית:

בתמונה: אתר wikipedia.co.il לאחר שהוסיף פרסומות תצוגה לעמוד הבית שלו (צילום מסך: 22/3/11)      


טוב לשמוע שהסיפור הסתיים בהשבת הדומיינים לבעליהם הנכונים, בלי סכסוכים משפטיים או עימותים מיותרים.


בתמונה: חיפוש "כסף" באתר wikipedia.co.il
מעל תוצאות החיפוש מופיעה מודעה של גוגל

צילום מסך: 31 מרץ 2009


3 תגובות:

איתי ברנר אמר/ה...

אני לא יודע איך בדיוק מגדירים נגזרות של ויקיפדיה המקורית , אבל יש הרבה מאוד ויקי אחרות עם פרסומות, גם עם הפלטפורמה של MediaWiki.

לילי סלה אמר/ה...

ניכנסתי עכשיו לאתר של אורן שץ והלוגו שם. האתרים זהים! ההבדל היחיד- שורת החיפוש של גוגל, הפרסומות של גוגל (כאשר מבצעים חיפוש) ובתחתית האתר, באותיות קטנות - קישור לאתר המקורי. זה מריח רע...

קידום אתרים אמר/ה...

בעולם שלנו ההבדל בין האסור למותר הולך ונעלם, יש אתרים שלמים שכביכול מפרסמים מותגים שונים ובד"כ אין עם זה שום בעיה, צריך לשים לב מה מטרת האתר וכל עוד לא מזיק אני לא חושב שצריכה להיות בעיה לאתר המקורי...

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012