15.1.2009

גוגל ישראל באנגלית זה לא גוגל דוטקום

מנכ"ל בבילון, אלון כרמלי, התראיין ל"גלובס" (טלי ציפורי, 15/1/09), ואמר בין השאר:

"מבחינתי, ההישג הגדול שלי הוא שבבילון נמצאת כרגע במקום השביעי בתוצאות החיפוש של גוגל למילה 'Translation', במקום 70, ובמקום ה-12 למילה 'Dictionary', כשפעם אפילו לא נכללנו בין מאה הראשונות"

אז זהו - שלא. יש הבדל של שמיים וארץ בין הגרסה האנגלית של גוגל ישראל (google.co.il), גוגל העולמי (google.com) כפי שהוא מוצג לנו כאן בישראל, וגוגל העולמי כפי שהוא נראה ממקומות אחרים בעולם.

גוגל הישראלי יעשה מאמץ גדול להביא דפים מקומיים בשפות שונות למשתמש הישראלי, גם עבור חיפושים שאינם בעברית. ההנחה היא שהמשתמש הישראלי ישמח יותר לקרוא תוכן מקומי, גם באנגלית, לעתים על חשבון תוצאות בינלאומיות מצוינות.

אבל יש הבדל עוד יותר גדול בין גוגל העולמי בישראל (גיאוגרפית) ובין גוגל העולמי בכל מדינה אחרת בעולם.

בגוגל ארה"ב, למשל, אתר בבילון נמצא רק במקום 29 על המילה dictionary, ורק במקום 11 על המילה translation.
איך יודעים מה המצב בארה"ב? שהרי אנחנו גרים כאן, לא שם. ובכן, יש כלי מצוין של גוגל שנקרא כלי תצוגה מקדימה של מודעה, המאפשר לכל אחד להציץ לתוצאות האמיתיות של גוגל מכל מקום בעולם.

גוגל מציג תוצאות חיפוש שונות לגמרי, גם באנגלית, לאנשים שנמצאים במקומות שונים בעולם. המיקום שלנו הוא מבוסס כתובת IP וניתן להשתמש בו בצורה טובה כדי לדעת היכן ממוקם כל משתמש - במקרים רבים עד לרמת העיר, היישוב ואפילו השכונה. לעתים, כתובת IP עשויה להיות מטעה (בישראל, למשל, משתמשי נטוויז'ן נראים כאילו הם מגיעים מן העיר חיפה), אבל במקרים רבים היא מדויקת מאוד, וקלה להשגה.

בשורה התחתונה, התוצאה היא חיובית מאוד לגולש הבודד - פחות למי שרוצה להשתלט על העולם דרך גוגל. האוסטרלים מקבלים "עולם גוגלי" אחר לגמרי מן הקנדים, הבריטים או הניו-זילנדים. התוצאות האנגליות שאנחנו מקבלים כאן בישראל, ולא רק מחיפושים באנגלית המבוצעים דרך גוגל ישראל (google.co.il) - שונות לחלוטין מהמצב בכל עיר או ישוב הממוקם מחוץ למדינה שלנו. הן תמיד מפלות לטובה דפים באנגלית שנמצאים על דומיין מקומי, או לאתרים שנמצאים כאן פיזית.

קחו דוגמה בדוקה: בחור בלונדון שמחפש news יקבל במקום השני את אתר בי-בי-סי. עבורו, זה הדבר הכי טבעי בעולם. זה מה שהוא רוצה לקבל. אבל הפריזאי יקבל על אותו חיפוש את אתר גוגל הצרפתי, zdnet הצרפתי ועוד שלושה אתרים צרפתיים בעמוד התוצאות הראשון.

דירוג התוצאות מושפע גם מן המיקום העירוני: ישראל אמנם נתפשת בעיני גוגל כמקום קטן מדי מכדי לחלק אותו לאיזורים שונים, אבל ארה"ב מחולקת ללמעלה מ-100 אזורים; אירנלד מחולקת ל-26 אזורים; גרמניה מחולקת ל-16 אזורים; אפילו פינלנד מחולקת ל-6 מחוזות.

אם אלון כרמלי מ"בבילון" רואה את עצמו במקום השביעי וה-12 בגוגל על מילים באנגלית, כאשר הוא יושב על הכורסה שלו במשרד הישראלי - המחפש האמריקני מקבל דירוג אחר לחלוטין, עם אתרים אחרים והטייה תרבותית שונה. לסינים, מן הסתם, יש ציפיות שונות לגמרי מהחיפושים שלהם באינטרנט -- גם בשפה האנגלית -- בהשוואה להולנדים, הגרמנים והישראלים. המונח "רלוונטיות" הוא סובייקטיבי לחלוטין.

ועוד לא דיברנו על ההבדלים הגדולים בתוצאות בין מחשבים שונים, בגלל התאמה אישית (פרסונליזציה) של תוצאות החיפוש. ההבדלים האישיים בתוצאות, בלי קשר למיקום גיאוגרפי, מדגישים אתרים מסוימים לפי העדפה אישית. תוצאות חיפוש מותאמות-אישית הן פועל יוצא של "היסטוריית אינטרנט" של גוגל (web history), ורוב הגולשים מקבלים תוצאות כאלו בלי לדעת - זו ברירת-מחדל.

כיום, מיקום טוב בגוגל אינו מדליה אולימפית - אלא לכל היותר גביע קטן בתחרות ספורט ארצית, או עירונית. כי לכל אחד יש את הגוגל שלו.


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

זה לא רק שגוגל ישראל אינה גוגל דוטקום, אלה שהגוגל שלי אינו הגוגל שלך. גוגל עוברת יותר ויותר לפרסונליזציה של דפי החיפוש, העדות הבולטת לכך היא שירות search wiki מעורר המחלוקת. לפרסונליזציה פנים רבות אחת מהן היא המיקום הגיאוגרפי, אבל משתמשים רשומים יכולים להבחין גם להבדלים נוספים הנובעים מהרגלי השימוש.
בנוסף, יש הבדלים רבים בין גוגל ישראל לגוגל דוט קום לא רק במיקומים אלא גם בשירותים הניתנים. הסרץ' וויקי הוא רק אחד מהם- הופעה של גוגל מפות, תיבת חיפוש ביוטיוב והלהיט האחרון- חיפוש סמנטי. גוגל ישראל נמצא הרחק מאחור.

Yaron אמר/ה...

לבל נשכח שבסין משתמשים בשירות baidu עקב החרמת גוגל על ידי הממשל הסיני

או שמא מצב זה שונה עקב האולימפיאדה?

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012