30.11.2008

איך מנטרלים את סרצ'וויקי (SearchWiki) של גוגל

מי שלא מתלהב מהשירות SearchWiki של גוגל, המאפשר להעלות ולהוריד תוצאות חיפוש לפי העדפות אישיות, יכול לחסום אותו בעזרת תוסף פיירפוקס המכונה גריזמאנקי. על התוסף הזה יש להתקין סקריפט קטן שמאפשר להסיר את שלושת האייקונים המטרידים של סרצ'וויקי.

השירות עדיין לא קיים בגוגל ישראל (בעברית), אבל בהחלט עלול להפריע למי שמעדיף תוצאות חיפוש נקיות מפונקציות בלתי-שימושיות. ב"העדפות" של גוגל עדיין לא קיימת אפשרות הסרה של סרצ'וויקי, ולכן אין שום פתרון למשתמשי אקספלורר של מיקרוסופט (IE). אפילו לא נדבר על גוגל כרום, הדפדפן הספרטני ונטול-התוספים מבית גוגל.

מי שעושה חיפושים בגוגל העולמי (google.com) ולא רואה את שלושת האייקונים של סרצ'וויקי (חץ למעלה, איקס וענן דיאלוג למטה) יכול להיכנס לחשבון גוגל שלו (או לג'ימייל). השירות ניתן רק למשתמשים רשומים של גוגל, כיוון שמעורבת בו שמירה של הערות, עריכות, מחיקות, העלאות והורדות של תוצאות. יש גם קנאי-פרטיות הטוענים שגוגל שוב מנצל את ההזדמנות לאסוף עלינו מידע, אבל אנחנו כאן בשביל לפתור בעיות ולא רק להיכנס לחרדות.

הנה תוצאת חיפוש נבחרת לפני ואחרי השימוש בסקריפט של גריזמאנקי:

לפני הסרת סרצ'וויקי

אחרי הסרת סרצ'וויקי


ולמי שלא מבין את ההבדל - הנה ה"חץ" וה"איקס" מימין לכותרת התוצאה:

והנה ענן הדיאלוג מצד ימין לכתובת הירוקה של תוצאת החיפוש:

במבט ראשון האייקונים של סרצ'וויקי לא נראים מטרידים במיוחד. רק בשימוש חוזר מתגלה עד כמה הם בלתי-שימושיים. משתמשים כבדים של גוגל יגלו לאט-לאט שהם נחשפים לגרפיקה מיותרת, ובכמויות גדולות מאוד. למעשה מדובר ב-30 אייקונים מיותרים בכל דף תוצאות חיפוש. אם אתם עושים כ-50 חיפושים ביום, אז מדובר ב-1,500 אייקונים שהעיניים שלכם לא צריכים לראות.


ואם כבר מדברים על הנחיצות של סרצ'וויקי (מי בכלל צריך את זה, לעזאזל?) - קשה להבין איך היישום הזה יצא מ"בטא" ושוחרר לכל תוצאות החיפוש של משתמשי גוגל. האמת היא שהרוב המוחץ של משתמשי גוגל אינם מזיזים את תוצאות החיפוש ואינם מעוניינים להעיר הערות. ההמונים מתייחסים לתוצאות חיפוש בתור "נתון", לא "משתנה".

מי שירצה לשחק עם זה הוא אותו אחוזון פעיל של משתמשים כבדים, שאוהבים לכתוב, להגיב, להזיז ולשחק עם יישומים מתקדמים ברשת. וזה בדיוק אותו נתח זעיר ואנין-טעם של "משתמשי עוצמה" (Power Users) שיודעים להסיר כל מה שהם לא אוהבים.

אם גוגל רוצה לתת למשתמשים שלו את הכוח לשלוט על סדר תוצאות החיפוש שלהם, הוא גם צריך לתת להם את הכוח להסיר את היישום הזה, אם הוא לא מוצא חן בעיניהם. מכיוון שזה לא המצב כרגע, המשתמשים ה"כבדים" של גוגל נאלצים להפגין אקטיביזם חתרני, להתקין סקריפטים עצמאיים ולשחק עם תוספים חדשים של פיירפוקס, עד שיהיו שוב מרוצים מן המראה הקלאסי של גוגל - תוצאות חיפוש נקיות בלי גרפיקה מיותרת.

ואם כבר מדברים על עמוד תוצאות חיפוש נקי ויפה - הנה המלצה חוזרת על קסטומייז גוגל, תוסף פיירפוקס ממזרי, המאפשר בין השאר להסיר את הפרסומות של גוגל ("קישורים ממומנים") מתוצאות החיפוש. זהו למעשה ה"טיבו" (מלשון Tivo) של המגגלים האובססיביים, והוא שווה את חמש הדקות שתצטרכו להתעסק בהתקנתו.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012