5.4.2008

גוגל מפות בלי מדינת ישראל

עד ספטמבר 2008, מדינת ישראל נעדרה ממנוע חיפוש המפות של גוגל. הישות הפיזית המכונה "ישראל" אמנם קיימת בתור גוש של אדמה; אבל אם חיפשת את ירושלים, תל אביב, חיפה או אילת - גוגל לא הראה לכם את הכבישים, הרחובות והעסקים הממוקמים שם.

בספטמבר 2008 חל עדכון משמעותי במאגר המפות הישראלי של גוגל, לאחר שיתוף פעולה עם "מפה" ממאגר GISrael. סוף סוף הופיעו רחובות וערי ישראל בשירות המפות של גוגל. אפשר לנשום לרווחה.

כל מה שנכתב בהמשך פוסט זה, היה נכון עד לספטמבר 2008, ואיננו נכון עוד.

יש עוד כמה מדינות שזכו להתעלמות דומה מצד "גוגל מפות". אחת מהן היא צפון קוריאה. נשמע מוצדק, מבחינה בטחונית? אולי. אבל מה עם דרום קוריאה? או קפריסין? האם יש סיבה הגיונית מדוע כבישי קפריסין אינם זמינים ב"גוגל מפות", אבל כבישי סוריה כן?

הרבה כבר נכתב בעבר על המצב התמוה של ישראל בשירות המפות העולמי של גוגל עד העדכון של ספט' 2008. היו דיווחים על כך שצה"ל ומערכת הביטחון (שב"כ, מוסד) דרשו מהנהלת גוגל העולמית להסיר את ישראל מהמפה, כדי שטרוריסטים לא יוכלו להיעזר בשירות כדי לארגן פיגועים.

זו היתה ונשארה דרישה מגוחכת. על פי צה"ל, לפחות, "יכולות החברה מוכרות למערכת הביטחון ואין בהן משום סיכון לתשתית הביטחונית של מערכת הביטחון".

במאמר שנכתב בנושא זה הגיבה גוגל כך: "בשנת 1996 חוקק הקונגרס האמריקני חוק האוסר על חברות אמריקאיות להפיק או להפיץ תמונות לווין של ישראל ברזולוציה גבוהה יותר משני מטרים. כחברה אמריקנית, גוגל מצייתת לחוק זה".

אך אם נשים לרגע את נושא הרזולוציה הגבוהה של תמונות הלוויין, ניתן יהיה להתמקד בשאלת "היעדר המיפוי" של מדינת ישראל כולה. מדוע ערים ידועות ומוכרות כגון תל אביב, ירושלים או חיפה פשוט לא הופיעו על המפה הגיאוגרפית (להבדיל מן המפה הלווינית), ומייצרות תמונה מעוותת ומגוחכת של המדינה שלנו בפני קהילת הגולשים? התשובה: ישראל היא מדינה קטנה וזניחה, הרחק במזרח התיכון - פסיק קטן על הכלכלה העולמית.


מפות הן מידע פומבי

החזון הארגוני המוצהר של גוגל הוא "לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לשימושי ונגיש". מפת מדינת ישראל אינה סוד כמוס, אלא מידע פומבי שכל אחד יכול להשיגו. תשאלו כל חנות ספרים בישראל - כולן מחזיקות במלאי מפות מעודכנות של ישראל, בכל השפות הנפוצות, עם כל ההתנחלויות הזעירות ביותר.

אז מדוע גוגל חשבה לעצמה שמותר לה להסתיר את כבישי תל אביב, את מפת ירושלים, ולגרום לישראל להיראות בעיני העולם כמדינה חסרת יישובים, חסרת תשתיות וחסרת כבישים? ומדוע החליט הקונגרס האמריקני שזה חכם, או יעיל, או מוצדק, להוריד את הרזולוציה של תמונות הלווין הישראליות למצב שבו המדינה שלנו מופלית לרעה לעומת בלגיה, קנדה או צרפת?

מעבר לכך - האם יש קשר מוכח בין פיגועי טרור ובין הופעה ב"גוגל מפות"? בואו ניקח לדוגמה את עירק: זוהי המדינה הכי מוכת-טרור, הכי ספוגת-פיגועים, הכי מלחמתית, הכי פצועה והכי אומללה בעולם כיום. האם "גוגל מפות" מאפשר למשתמשיו לעיין בעריה וכבישיה? התשובה היא כן. אז איפה כאן ההגיוני הביטחוני-לכאורה?

אם חסימת ישראל בפני "גוגל מפות" היתה עד ספט' 2008 לכאורה אינטרס ישראלי-בטחוני, אז מדוע מאפשרת ישראל מכירת מפות ישראל לכל דורש, בכל חנות, בכל העולם? למה לא לרדוף עד חורמה את כל גופי הקרטוגרפיה ברחבי העולם? ולמה חושבים במערכת הביטחון (או ב"גוגל") שיש טרוריסט עם בעיות שימוש באתרים פופולריים כמו "וואלה מפות", emap.co.il, או ymap של ידיעות אחרונות, אתר מפות.קום הישראלי, השירות של אטלסיטי ועוד ועוד?

אבל בואו נשים בצד לרגע את השיקול הבטחוני. האם מישהו בישראל חשב לעומק על ההיבט התדמיתי, התיירותי והפוליטי של "מדינה מחוקה" כמו ישראל? איך זה גורם לנו להיראות בעיני העולם, אם גוגל לא מכיר בנו בתור מקום ממופה? ואם תייר רוצה לבקר בת"א ולראות מפה של מלונות העיר, או שהוא מעוניין להכיר את עכו העתיקה או מזרח ירושלים לפני הטיול - מי אנחנו (ומי זה גוגל) שנמנע ממנו את המידע הזה?

החופש לחפש מידע פומבי, לגיטימי, נייטרלי ואובייקטיבי ברחבי האינטרנט אינו משהו שאפשר לפגוע בו בלי נימוקים חד-משמעיים. האם גוגל יחסום אתרים למכירת כלי נשק, בתואנה שטרוריסט יוכל להשתמש בהם כדי לבצע פיגוע? האם "גוגל מפות" יכול לחסום עיר חשובה כמו ירושלים בפני העולם, רק בגלל שמצבה הפוליטי שנוי במחלוקת? הרי לונדון, מדריד וניו-יורק ספגו פיגועי-ענק ברמה היסטורית, אבל אף אחד לא יעלה בדעתו לבקש מ"גוגל" להסירן מן המפה, או לפגוע ברזולוציה של תמונות הלווין שלה.


גוגל ת"א וגוגל חיפה נמחקו מן המפה

סימפטום נוסף לבעיית ה"נעדרות" של ישראל מן המפות של גוגל הוא עמוד משרדי גוגל ברחבי העולם. עד קיץ 2008, היה אפשר להבחין בקלות שהמשרדים של גוגל בחיפה ובת"א נעדרו מן המפה ומן הרשימה הטקסטואלית. תחת הכותרת "המזרח התיכון" הופיעו אז רק שתי סוכנויות - גוגל איסטנבול ו...גוגל דובאי.

היה מביך לגלות כי מרכז הפיתוח החיפאי של גוגל, שנפתח בקול רעש וצלצולים ליד משרדי אינטל ומיקרוסופט במרכז מת"מ, מוסתר מעיני העולם משיקולים זרים. עוד יותר מקומם לראות כיצד גוגל תל אביב, משרד גדול ומפואר שתמונותיו כבר מפארות מספר בלוגים של עובדי גוגל בישראל, נותר גם הוא באפילה הקרטוגרפית של "גוגל מאפס".


דובאי - כן; איסטנבול - כן; ישראל - לא
מפת משרדי גוגל באירופה ובמזרח התיכון
לפני עדכון קיץ 2008

המחדל של גוגל במיפוי ישראל הוביל למצב אבסורדי, שבו החברה לא יכלה לספק מידע על שני משרדיה הגדולים בישראל. מרכז הפיתוח בחיפה כאילו לא התקיים מעולם, ומרכז השיווק והפיתוח בתל-אביב התאדה מן האתר של גוגל כאילו אנחנו במיניסטריון האמת האורוולי של הספר "1984". גוגל נותן למונח "שקיפות" משמעות חדשה, לפיה "שקוף" = "בלתי נראה".

בקיץ 2008 עודכנה סוף-סוף מפת המשרדים של גוגל, ועתה היא מכילה את כל הפרטים שרציתם על נוכחות גוגל במזרח התיכון - כולל ישראל:

Google Haifa
Building 30
MATAM, Advanced Technology Center
PO Box 15096
Haifa, 31905
Israel

Google Tel Aviv
Google Israel Ltd.
Levinstein Tower
23 Menachem Begin Road
Tel-Aviv, 66183
Israel

ובעברית:
גוגל חיפה
מת"ם (מרכז תעשיות מדע)
בניין מס' 30
ת.ד. 15096
חיפה 31905
ישראל

גוגל תל אביב
גוגל ישראל בע"מ
מגדל לוינשטיין
רחוב מנחם בגין 23
תל אביב 66183
ישראל


יותר מש"גוגל" פעל עד ספטמבר 2008 בצורה מטופשת כאשר שיתף פעולה עם דרישות החוק האמריקני ומערכת הביטחון הישראלית להסיר אותה מן המאגר הפומבי של "Google Maps", הרי שמערכת הביטחון שלנו פעלה בטיפשות גדולה עוד יותר כאשר האשימה, בעקיפין, את שירות המפות הפופולרי של גוגל בסיוע לתכנון וביצוע פיגועים. הטרוריסטים למיניהם, וכל חברי תנועות ההתנגדות והמרי ברחבי העולם יקנו מפות נייר - או שישתמשו באתרי מפות אחרים.



3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

בעניין הרזולציה של צילומי הלויין - על פי החוק האמריקאי, חברות אמריקאיות מנועות מלהפיץ תמונות לווין של ישראל ברזולוציה גבוהה.

Eliko אמר/ה...

אני דווקא מצאתי את ישראל (שם המדינה פשוט רשום מתחת לגדה המערבית).
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=&sll=31.046051,34.851612&sspn=20.112395,35.507812&ie=UTF8&ll=30.713504,36.848145&spn=10.116826,17.753906&z=6

ואגב, הטענות של מדינת ישראל היו נגד הרזולוציה של גוגל ארת'. שום קשר לגוגל מפות, כשידוע מאייר כבישים וכו' וזה בסדר לגמרי.

כמעט גרמת לי לכתוב ניתוח משלי לאירוע בבלוג שלי :)

s אמר/ה...

עדיין אני נתקל בהרבה קישוריות שמשתמשות במפות גוגל ועדיין לא מופיעים כבישים במדינת ישראל

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012