27.1.2008

שבעים וארבעה דולר לקליק, בבקשה

הייתם מוכנים לשלם 281 ש"ח בשביל לקבל קליק אחד ממנוע חיפוש? בארה"ב - התשובה היא "כן, בהחלט".

לא צריך ללכת לרשימת 1000 המילים היקרות ביותר באתר ספייפו.קום בשביל להבין לאן הרוח נושבת. הכיוון הוא ברור: כל מי שמתעסק בעריכת דין, רפואה של מחלות נדירות, ביטוח רכב, הלוואות, משכנתא, איחזור מידע או בתי ספר קולינריים - משלם הון תועפות בשביל לחיצה קטנטנה על העכבר.

רוצים רשימה קצרה? בבקשה.



מערכת גוגל אדוורדס - מערכת אומדן מחירי קליקים
לפי רשימת מילים יקרות במיוחד - ינואר 2008


שימו לב למה שהולך בעולם הגדול: יש לא מעט עורכי דין שמוכנים לשלם לגוגל סכום של 74$ לכל הקלקה עבור ביטוי שעשוי להסתיים בתיק חדש. אם מישהו תוהה מאיפה גוגל עושה את הכסף שלו, הרי שהקליקים הללו מצביעים על מגמה של התייקרות הולכת וגוברת, תחרות רצחנית ומחירי קליקים שאינם יודעים גבולות.

כדי להבין את ההתנפלות המטורפת על מילות החיפוש של גוגל, צריך רק לקלוט את הדוגמה הבאה:
השכר הממוצע בישראל שווה רק 26 קליקים על מונח תחרותי במיוחד במנוע החיפוש המוביל בעולם.

עומדים ללכת לאכול במסעדת יוקרה תל אביבית? זה יעלה לכם שני קליקים, כולל שירות.

מי שמעוניין לטוס לספרד, יוכל לעשות זאת תמורת שבעה קליקים, כולל רכב שכור ל-7 ימים.

ועוד לא בחרנו את המונח היקר ביותר...נניח שנרצה להתמקד ב"שירותי איחזור מידע בעיר לוס אנג'לס" (רמז: הוליווד נמצאת שם), אפשר כבר לדבר על מחיר ריאלי מירבי של 83.65 דולרים תמימים. במילים של בני-אדם: אתם יכולים לקנות מסך LCD יפה למחשב שלכם תמורת שלושה קליקים גוגליים בלבד.

יש הרבה ציניות במשחק הזה. נגיד שאתה אדם טוב, שרק רוצה לתרום את מכוניתו הישנה לפני מותו. אל דאגה: יש מפרסם להוט שאורב באדיקות לקליק שלך ("donate your car") על המודעה שלו. הוא גם מוכן לשלם 45.65$ תמורת הזזה קטנה של האצבע שלך על הכפתור השמאלי בעכבר שלך (הגענו לזמנים טובים: מחיר הקליק גבוה פי 5 ממחירו של עכבר-מחשב ממוצע).

כאשר אומרים לנו שיש יותר מדי אנשים שמרוויחים כסף מתאונות דרכים, אנחנו דוחים את הטענה הזו כתיאוריית קונספירציה מגוחכת. אין שגיאה יותר חמורה מזו: גוגל עושה לפחות 48.56$ דולר על כל תאונת דרכים בג'ורג'יה, אם להאמין לתעריף שגובה מנוע החיפוש מכל עו"ד שרוצה לרדוף אחרי קורבנות התאונה המקומית.

תאמרו "אלו כוחות השוק! מי אנחנו שנתערב?". יש בזה הרבה מן הצדק. אבל "כוחות השוק" נקבעים בצורה שרירותית ע"י מנוע החיפוש עצמו. גוגל כמובן יכול להגביל את מחיר הקליק המקסימלי ל-20 דולר: זה השטח שלו, ומותר לו לקבוע תקרה לכל בניין שהוא בונה.

בכירי גוגל לדורותיהם יכולים להתכנס בחדר הישיבות שלהם ולהגיד "עד כאן! המניה שלנו לא מפסיקה לטפס; אנחנו מונופול בשוק; אף אחד לא מתחרה בנו; אנחנו מדפסת כסף אינטרנטית שכמוה לא נבראה; לא צריך לקרוע את הכיסים של המפרסמים. שיעשו משהו מועיל יותר עם הכסף שלהם!". בינתיים זה תרחיש נאיבי, כמעט פאתטי.

משבר הנדל"ן בארה"ב, שהפיל את כל בורסות העולם, נבע מאותה תאווה בלתי-נגמרת לרווחים מוגזמים. כמות גדולה של מלווים החליטה לא להתאפק, ולא לעצור באדום: המלווים נתנו הלוואות גם לאנשים שאינם יכולים להחזיר אותן. המלווים הסתמכו על מערכת פיננסית משומנת, שתוכל לתמוך בהם גם כאשר אין לצ'קים שלהם כיסוי. התרמית נחשפה, מגדל הקלפים התמוטט - והציבור הרחב קרס תחתיו.

אם מחירי הקליקים ימשיכו להאמיר, נתקרב לרגע שבו קליק אחד יעלה 100 דולר - התיקרה הנוכחית של גוגל בעולם. כיום מגביל כלי "אומד התנועה" של גוגל ישראל את מחיר הקליק המירבי ל-400 ש"ח. אין שום סיבה שלא נגיע לשם בעוד שנה-שנתיים.

גוגל יעשה כל כך הרבה כסף מן הטירוף התחרותי של המפרסמים, עד שהוא יוכל לרכוש את יאהו, ניו-יורק טיימס ומיקרוסופט לארוחת בוקר בלי לתקוע גרפס. כשהיום הזה יגיע, משרד המשפטים יצטרך לעצור את המפלצת הדיגיטלית הזאת - אבל היא לא תיכנע בלי לגרום נזק סביבתי לכל מי שיעז להתקרב אליה. רוצים לראות את זה קורה? תמשיכו לשלם 50 דולר על קישור ממומן.

תגובה 1:

יפית כחלון אמר/ה...

מעצבן בטירוף,
נראה שגוגל הולכת שוב לבלוע את כולם, ואני כמפרסם שאינו תאגיד ענק, רק מפסידה מזה, וכל שנותר לי הוא לברוח מקמפיינים שיש בהם מילים כאלה.

ומה ארוויח אם אברח?

לא הבנתי מה אתה כן מציע!? (חוץ ממנועי חיפוש אחרים ושיטות אחרות לפרסם)

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012