26.8.2007

גוגל קו-אופ: צור לעצמך מנוע חיפוש לפי נושא

פורסם במקור ב-25/10/2006

מנוע חיפוש שנתפר לפי תחומי העניין שלך? לא להיט גדול, אבל גוגל לפחות מציע גרסה חדשה של השירות הזה.

עוד לפני שגוגל קו-אופ המחודש עלה עם כמה פיצ'רים חדשים, ברא אלוהי הרשת את סוויקי (בטא, כמובן) - מנוע חיפוש קהילתי שבונה את עצמו בעזרת התנהגות הגולשים לפי חתך נושאי ממוקד.

הגוגל הקואפרטיבי עלה בגרסתו הראשונה כבר בחודש מאי 2006, אבל רק עכשיו (סוף אוקטובר) הוא עולה בגרסה נוחה יותר לשימוש, המיועדת לקהל הרחב. אפשר לתפור בקלות רבה מנוע חיפוש לפי הטעם, להוסיף אתרים שיופיעו בו, ולהכין גרסה נוחה אונליין כדי להשתיל באתר או סתם לגלוש אליה מדי פעם. האינטרס של גוגל פשוט: להגדיל את עוגת הפרסום ואת נתח השוק שלו, על ידי יצירת שטחי חיפוש נוספים, שאינם חלק מרשת החיפוש הקיימת שלהם.



איך זה עובד - והאם זה שימושי?

  • נניח שאתם מתעניינים בטיסנאות, ואוהבים לחפש מידע בנושא.
  • נמאס לכם לקבל תוצאות חיפוש בלתי-רלוונטיות מאתרים של חובבנים, פורומים סוג ד' או אתרי חדשות כלליים מדי
  • אתם בונים לעצמכם "מנוע חיפוש טיסנאות", ומזינים לתוכו 10 קישורים מובחרים, שמהם אתם תשמחו לקבל תוצאות חיפוש
  • המנוע מוכן לשימוש - ועכשיו רק נותר להפיץ אותו בין משתמשים נוספים, ולראות אם ניתן לשפרו על ידי הוספה של אתרים אחרים באותו תחום
  • היתרון: אין תוצאות-זבל, האתרים האהובים עליכם מביאים יותר מתוצאה אחת, ואף אחד לא מבלבל לכם את המוח עם תוצאות מסחריות או שיווקיות מדי


למרות הכוונות הטובות - בשביל רוב הגולשים אין כאן בשורה שתשנה את חייהם.


אמנם אלפי גיקים יסתערו על הפיצ'ר ויעשו בו שפטים באמצעות משחקי XML מתוחכמים, אבל עבור רוב בעלי האתרים מדובר רק בגרסה נוחה של מנוע חיפוש פנימי. זאת, כמובן, בהנחה שגוגל באמת סורק את כל האתר שלך, מקצה אחד ועד קצהו.


בעיקרון, גוגל קו-אופ לא אמור להיות רק עוד כלי חינמי לבעלי אתרים שמתקמצנים על רכישת מנוע חיפוש פנימי בכסף מלא. הוא אמור להיות פרויקט קהילתי, שבו אנשים עם נושא משותף מייצרים גרסה אידיאלית של מנוע חיפוש "בלי בולשיט", שמסנן החוצה את רוב אתרי העולם, ומשאיר בפנים רק את האתרים המקיפים והרלוונטיים ביותר. מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח) יכולים לסנן החוצה את הפרסומות, כך שהיישום מתאים גם לעמותות, מכללות וארגונים חברתיים בכלל.


הגישה הדמוקרטית, הקהילתית והממוקדת מאחורי גוגל קו-אופ אמורה לקסום למשתמשים, לשרת אנשים עם תחומי עניין משותפים המתאגדים דרך פורומים וכד' -- ובסופו של דבר גם לעזור לגוגל למכור עוד פרסומות דרך תוצאות החיפוש של המנועים המאוד-מאוד-ממוקדים הללו. תנועה מפולחת מאוד שווה הרבה יותר כסף מתנועה מפולחת ממוצעת, ולכן יש הגיון כלכלי מוצק מאחורי הצעד הקואופי של גוגל.


שורה תחתונה? נחמד מאוד בשביל בעלי אתרים שרוצים לסרוק לעצמם את כל האתרים שלהם, במיוחד אם יש בהם דומיינים פנימיים שונים (www.site.com וגם www2.site.com למשל). גיקים קיצוניים יגלו בו דברים חדשים, אבל בינתיים זה נראה כמו פיצ'ר פושר למדי, שכיף לשחק איתו קצת - אבל לא יותר מזה. גוגל מפתחים כל כך הרבה שירותים חדשים בשנה האחרונה, עד שלפעמים כבר קשה להבדיל בין הברקה אמיתית ובין שירות זניח.


גוגל קו-אופ מתחבר לפרויקט שנקרא CSE - מנוע חיפוש מותאם אישית. באמצע 2007 כבר יצאה גרסה עסקית של המוצר הזה (CSBE), תמורת תשלום של 100 דולר בשנה. המטרה: לאפשר לעסקים קטנים להשתמש בחיפוש של גוגל, כדי לסרוק את החנויות המקוונות שלהם. אפשר לתפור את המראה של החיפוש אל העיצוב הכללי של אתר העסק, וכך להנות משיפור בשימושיות האתר. המחיר (100$ לשנה) בהחלט מושך, במיוחד לעסקים שתלויים בחיפוש מוצרים קטלוגי נרחב כדי להשלים עסקאות אונליין, בסכומים בינוניים וגדולים.


קדימה, תנסו בעצמכם: גוגל קואופ - צרו לעצמכם מנוע חיפוש לפי תחומי עניין וידע

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012