26.7.2007

חיפוש ביקורות סרטים: מרקי נגד גוגל נגד יאהו נגד עגבניות רקובות

[פורסם במקור ב-26/7/07, בבלוג הישן]

חיפוש ביקורות סרטים באינטרנט היא פעולה צרכנית חיונית, שעוקפת את בעיית הסובייקטיביות של מבקר זה או אחר. בעזרתשיקלול כמות גדולה של ביקורות שונות, ממקורות שונים, אפשר להגיע לתוצאה שהיא מובהקת מבחינה סטטיסטית, מתפלגת נורמלית -- וקשה להפרכה.

אם פעם היינו נאלצים להסתמך על טעמם המשתנה (והמעיק) של 3-5 מבקרים ישראלים, הרי שבעזרת מנועי חיפוש של ביקורות קולנוע ניתן לערוך ניסויים רציניים על כל סרט, בין אם מדובר בקלאסיקה עתיקה, או בלהיט חדש שעוד לא הוקרן בישראל. נגמר עידן הניחושים, ההימורים והשמועות: משווים ביקורות לפני צפייה, כמו שמשווים מחירים לפני רכישה.

ארבעת המתחרים הרציניים היחידים בשוק הגלובלי הזה הם:
 MRQE החלוצי
 יאהו מוביז הישן והטוב
 ואתר רוטן טומייטוז (עגבניות רקובות)





MRQE - תעודת זהות

מנוע חיפוש ביקורות הסרטים הראשון בהיסטוריה. "מרקי" נוסד לראשונה בנובמבר 1993 ע"י סטוארט קליימן, מתכנת קנדי מבריק, שגם ייעץ אחר כך לבוני אתר "רוטן טומייטוס" המפורסם. בזכות ממשק משתמש נוח, מנגנון חיפוש חכם ושיטה מהירה לעיון בתוצאות, הפך MRQE (ראשי תיבות של "Movie Review Query Engine") לאתר המוביל בעולם מסוגו. כיום יש לו פייג'ראנק של 7 מתוך 10 בגוגל.

היתרון הגדול ביותר של MRQE על פני כל מתחריו, היא היכולת שלו לשאוב את הציון הסופי מתוך הביקורת הכתובה, להציג אותו ברשימה, וכך לחסוך זמן רב לגולש הממהר (כולנו, בעצם), שלא מעוניין לשבת שעות ולקרוא כל ביקורת עד סופה. בעזרת עיון חטוף ברשימת הציונים שמציג המנוע, ניתן לשקלל בקלות את התגובה הביקורתית הממוצעת, ולהבין אם מדובר בסרט שהוא בגדר יצירת מופת, שנוי במחלוקת או כישלון מוחלט.

שימוש תכוף ב"מרקי" מאפשר לגולש לצאת מן המלכודת של טיעונים שדופים כדוגמת: "אני לא סומך על המבקר הזה", "אף אחד לא קולע לטעם שלי", "אני שונא את עכבר העיר", "אני לא קורא מעריב" או "אין לי עיתון בבית". "מרקי" הוא אגרגטור גלובליהמספק ביקורות ממספר רב של מדינות (ארה"ב, קנדה, אנגליה, אוסטרליה וכו'), ולכן קשה לערער על המהימנות של למעלה ממאתיים מבקרים בלתי-תלויים. התוצאה: אפשר לסמוך על "מרקי" בעיניים עצומות לרווחה.





גוגל שולף ביקורות קולנוע

גם מחפשים מנוסים בגוגל אינם מכירים את האופרטור "movie", המאפשר לעשות חיפוש זריז על סרטים ולקבל אוסף של ביקורות מתומצות, בממשק קליל ונוח. רק צריך לכתוב את שם הסרט באנגלית, ולהצמיד אותו לאופרטור הנ"ל. חיפוש לדוגמה על הסרט "ממנטו" ייראה כך: movie:memento. קצר וקולע.

היתרון המרכזי של חיפוש ביקורות הסרטים בגוגל הוא, כמו תמיד, מהירות האתר. גוגל פשוט טס כמו סילון, ומביא תוצאות בשבריר-שניה. אף אתר אחר בתחום זה לא מחפש ביקורות במהירות של גוגל. לכן, עבור מי שממש ממהר לסרט ואין לו אפילו שנייה אחת פנויה, גוגל מספק ממשק טקסטואלי זריז ויעיל להפליא. מצד שמאל-למעלה מופיע הממוצע המשוקלל של כל הביקורות, עם מדד "חמישה כוכבים" קלאסי. התוצאה: חיסכון גדול בזמן ובכסף.


 
החסרונות של "גוגל סרטים":
1) מספר המקורות של גוגל, למרבה ההפתעה, אינו גדול כמו זה של המתחרים הישירים ("מרקי" ואחרים), ולכן הממוצע המשוקלל שלו אינו אמין מבחינה סטטיסטית, עבור חלק גדול מן הסרטים המופיעים בו; זהו חסרון גדול, שפוגע ביעילות ובאמינות של הכלי, במבחן השורה התחתונה. לא יעזור כלום: אם גוגל מצא רק 13 ביקורות על סרט מסוים, השיקלול הרבה פחות אמין לעומת אתר אחר, שמצא 104 ביקורות על אותו סרט.

2) צריך להקליק על "לעמוד הבא" כדי לקבל בכל פעם רק 10 ביקורות. אם היה אפשר לקבוע 50 תוצאות לעמוד, היה יותר נחמד (אי אפשר לקבוע זאת דרך ה"העדפות" הכלליות, שפועלות רק על תוצאות חיפוש רגילות. תאמינו לי, ניסיתי את זה). בכל מקרה, הממוצע המשוקלל סוגר עניין במהירות-בזק.

ל"גוגל סרטים" יש גם מהדורה עברית, וכעת יש לו פייג'ראנק של 5 מתוך 10.


יאהו מוביז - נחמד אבל כבר לא חיוני


היו ימים שבהם יאהו מוביז היה מקור הסמכות המרכזי של ביקורות הקולנוע ברשת. הוא עדיין פופולרי ושימושי גם היום. ביאהו מספקים מבחר גדול של ביקורות עיתונאיות וגם ביקורות גולשים על כל סרט, כולל שיקלול מהיר של כולן. מכיוון שמדובר בשירות ותיק מאוד, יש לו פייג'ראנק של 8 מתוך 10 בעיני גוגל, יותר מכל מתחריו.

עם זאת, פורטל הסרטים של יאהו סובל עדיין מכמה בעיות מרכזיות:
1) העמוד הראשי גדוש בפרסומות ובסרטונים, ולכן לא עולה מספיק מהר;
2) החיפוש עצמו אינו מהיר מספיק, בוודאי לא בהשוואה לגוגל;
3) עמוד התוצאות מלא במידע לא רלוונטי, ומקשה להתמקד דווקא בשיקלול הביקורות;
4) אי אפשר לסמוך על ביקורות הגולשים, שנוטים להגיב בפורמט של "שחור-לבן" (מעריץ או שונא), בלי גווני-ביניים.



רוטן טומייטוס - עגבניות רקובות ומשוקללות
האתר הרביעי והאחרון שראוי להתייחסות בתחום חיפוש ביקורות סרטים הוא ללא ספק "רוטן טומייטוס" המפורסם. מדד העגבניות הרקובות הוא עדיין כלי נוח כדי לקבוע דעה על סרט לפני צפייה. עם זאת, אחרי שנים רבות של שימוש בלתי-רציף באתר, שיטת הדירוג נותרה בגדר אניגמה: הציון המשוקלל אינו מבוסס על מודל "חמשת הכוכבים" המוכר והטוב, וקשה להמיר את הציונים של "רוטן" לציונים שאליהם אנחנו רגילים, ולכן מבינים אותם במהירות.

"רוטן" מנסה בכל כוחו להישאר פורטל קולנוע ססגוני ודעתני, ואינו ממותג כ'מנוע חיפוש ביקורות' בשום צורה שהיא. בהשוואה למתחריו, הוא ללא ספק משעשע ובעל אופי, אבל פחות מהיר, פחות יעיל והרבה פחות ממוקד באספקת נתונים יבשים לגולש הרציני. לכן, כמנוע חיפוש ביקורות, הוא פשוט לא מספיק תחרותי. יש לו פייג'ראנק של 7 מתוך 10, כמו "מרקי".

מפתיע לגלות שאתר העגבניות הרקובות משתף פעולה עם מאגר הביקורות הענק של MRQE, המכיל 200 אלף סרטים לפחות, מה שהופך את "רוטן" למעין-שלוחה של "מרקי" עצמו.



סיכום ומסקנות: אתר ביקורות הקולנוע המועדף
  • בניגוד לציפיות, המוביל בתחום הוא גם הוותיק ביותר: MRQE ממשיך למלוך
  • במבחן המהירות והממשק הנקי, גוגל לוקח
  • יאהו מוביז מספקים את הסחורה הנחוצה, אבל אין להם יתרון בולט על המתחרים
  • מדד העגבניות הרקובות הוא, לעתים רבות, בלתי מובן בעליל - למרות שהוא מועיל לאנשים חסרי סבלנות

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012